A V-a Conferință OAMGMAMR, filala București văzută prin ochii participanților și organizatorilor.

Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor, Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR), filiala București, organizația profesională care reprezintă interesele profesionale a peste 23000 de asistenți medicali generaliști, moașe și asistenți medicali din București a organizat, la Rin Grand Hotel, în perioada 16-17 mai 2014, a V-a sa Conferință Națională și a VI-a Conferință a moașelor. Evenimentele au marcat zilele internaționale ale moașelor și asistenților medicali (5 mai și 12 mai).

Anterior celor două conferințe, în aceeași săptămână, OAMGMAMR, filiala București a găzduit și a treia întâlnire internațională a centrelor europene Joanna Briggs Collaboration, la care au participat delegații din Belgia, Danemarca, Spania, Portugalia, Anglia, Elvetia, Republica Ceha și Scoția.

 

Evenimentele au reunit peste 650 asistenți medicali din București și din țară.

confdovezi

 

Tema acestor evenimente emblematice pentru lumea medicală din București s-a concentrat pe analizarea provocărilor și oportunităților internaționale și românești pentru implementarea medicinei bazate pe dovezi – concepție medicală care are drept scop utilizarea conștientă, explicită și judicioasă a celor mai valoroase dovezi de cercetare clinică în luarea unei decizii medicale individualizate în funcție de pacient.

 

 

Prezentările științifice au exemplificat modul în care poate fi îmbunătățităstărea de sănătate a populației prin punerea la dispoziție a celor mai bune îngrijiri medicale ce au la baza cele mai convingătoare dovezi științifice.

confdovezi1

La evenimente au participat și invitați speciali precum: domnul Francisk Iulian Chiriac, Secretar de Stat în Ministerul Sănătății, domnul Răzvan Teohari Vulcănescu, Subsecretar de Stat în Ministerul Sănătății, domnul Claudiu Ciprian Tănăsescu, Europarlamentar, Membru în Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară, reprezentanți ai conducerii Federației SANITAS, domnii Leonard Bărăscu, Marius Sepi, Iulian Pope, Răzvan Gae, și ai conducerii Uniunii Sindicale SANITAS București: Viorel Hușanu, Romeo Sandu, Angela Tudor, Eugenia Vochin, doamna Dr. Irina Eclemea, Șef Serviciu Management Spitale – Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale și doamna Prof Dr. Mirela Manea, Șef Disciplină Psihiatrie și Psihologie- Facultatea de Medicină Dentară – UMF Carol Davila.

 

 

La finalul Conferinței OAMGMAMR – filiala București am discutat cu unii dintre participanți și organizatori și le-am cerut să ne spună cum au perceput evenimentul, ce le-a plăcut, ce subiecte le-au atras atenția și care sunt lucrurile pe care le-ar îmbunătăți la viitoarele manifestări de acest gen. Redăm mai jos răspunsurile oferite de interlocutoarele reporterului e-Asistent.

 confdovezi2

Ce anume v-a plăcut la conferința de zilele acestea?

”În primul rând, mi-a plăcut faptul că asistenții și-au dorit să participe. Știți că în București sunt peste 20,000 de asistenți medicali. Noi, organizatorii, ne-am propus la început ca la această conferință să avem aproximativ 400 de participanți. Am avut, însă, atâtea cereri, că am ajuns la 650 de participanți.

O altă parte bună a conferinței este faptul că, an de an, observ că asistenții medicali se pregătesc din ce în ce mai bine și lucrările lor sunt foarte bine prezentate, cu date statistice și cercetări făcute.

Îmi place și că mulți participanți vin și ne spun că le-au plăcut lucrările. Deci, dorința asistentului medical de a-și îmbunătăți activitatea și performanța în profesie se vede.” Ana Mareș – asistent medical generalist licențiat, Spitalul Bagdasar (de 35 de ani în aceeași secție de neurochirurgie).

”Am apreciat faptul că a fost o reuniune pentru asistenții medicali, majoritatea lucrărilor au fost concepute de asistenți medicali și mi-a placut foarte mult și modul de prezentare. În ultimii ani, se observă clar o evoluție a modului de abordare a problematicii privind îngrijirile medicale în ceea ce-i privește pe asistenții medicali.

Pot să remarc că este al doilea an în care organizația noastră medicală vine cu lucrări în care se pune foarte bine accentul pe cercetarea medicală. M-a impresionat faptul că au fost destui asistenți medicali care și-au întocmit lucrările pe baza unor studii statistice. Este un lucru de remarcat si, astfel, ne putem așeza alături de alți profesioniști medicali în orice fel de prezentare.” – Daniela Petrescu, asistent medical șef pe unitate (într-o instituție medicală militară)

”Mi-a plăcut, în mod deosebit, faptul că am reușit, față de anul trecut, să ridicăm foarte mult standardul. În sensul că lucrările au fost de un real interes științific, s-a vazut clar că a început să fie practicată medicina bazată pe dovezi, că asistenții medicali și moașele sunt interesate să facă studii de cercetare la locul de muncă și acesta este un lucru îmbucurător.” – Daniela Stan, Vicepreședinte OAMGMAMR filiala București, moașa licențiată, cu Master în cercetare și intervenții operaționale în sistemul de sănătate publică, lucrează la Spitalul Prof. Dr. Panait Sârbu de peste 25 de ani.

”Mi-a placut că am avut foarte mulți participanți. Se pare că oamenii își doresc să vină la astfel de manifestări, sunt curioși, iar cei care au fost, revin. Mi-au plăcut și lucrările. Au crescut ca nivel. Organizarea a fost foarte bună. Cei care lucrează la organizare se implică foarte mult, chiar pun suflet. Au fost excepționali. Au pregătit foarte frumos evenimentul. Deși știu că nu-i putem mulțumi pe toți.” – Angela Lupu, Director de Îngrijiri în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Elias.

”Mie trebuie să-mi fi plăcut totul, că doar am fost organizatorul acestui eveniment. Da, în principiu, mi-au plăcut toți prezentatorii de la acest eveniment, toți lectorii, toate lucrările. Nivelul științific a crescut foarte mult față de edițiile anterioare. În concluzie, totul a fost la superlativ.” – Carmen Mazilu, Președinte OAMGMAMR – filiala București.

Sunt subiecte care v-au atras atenția în mod special?

”M-au atras subiectele care s-au concentrat pe cercetare și cele legate deactivitatea moașelor. M-au emoționat și cele alte asistentelor medicale care lucrează în secțiile care nu aduc o prea mare satisfacție profesională: fetele care lucrează în îngrijirile medicale la domiciliu și care contribuie la creșterea calității actului medical în ultimele zile de viață ale pacientului.” Ana Mareș – asistent medical generalist licențiat, Spitalul Bagdasar.confdovezi3

”Am reținut prezentarea colegei de la Ministerul Justiției despre cazuistica specifică pacienților privați de libertate. M-a impresionat și curajul ei de a aborda o astfel de temă.

Au fost și lucrări cu tematici despre care nu am avut cunoștință până acum, ca de exemplu cea care se refera la sindromul transfuzor-transfuzat și cea despre epidermioza buloasa.

Au fost și lucrări referitoare la chestionarul de satisfacție a pacientului, ceea ce înseamnă că, inclusiv, asistentul medical începe să conștientizeze faptul că pacientul trebuie să fie în centrul întregii noastre munci și că el este baza activității noastre.

Au fost foarte interesante și m-au impresionat în mod deosebit discuțiile pe care le-am avut cu colegii din străinătate. Este impresionant să vezi nivelul științific la care se situează asistența medicală din țările din Uniunea Europeană. Am fost impresionată să aud că toți asistenții medicali din Norvegia și Spania au pregătire universitară. Am fost marcată și de titlurile lor profesionale – profesori universitari, directori de instituții de cercetare. Este bine că deschidem și noi ochii către domenii noi de cercetare, către medicina bazată pe dovezi. Poate, în câțiva ani, ajungem să demonstrăm că cercetarea și maturitatea profesională sunt importante și pentru noi. ” – Daniela Petrescu, asistent medical șef pe unitate (într-o instituție medicală militară)

”Mi-a plăcut foarte mult lucrarea care a tratat practic noua procedură de tratament neuro-chirurgical pentru stimularea cerebrală profundă a pacienților cu boala Parkinson. Practic, pentru noi, aceasta procedura este o noutate. De asemenea, de un real interes a fost și lucrarea prezentată de colega mea Monica Muscalu, pe tema sindromului transfuzor-transfuzat. Și ea a vorbit despre o noutate, o procedură care până acum câțiva ani nu se practica la noi în spital. Vine în întâmpinarea pacientelor gravide. Iată că se poate face ceva și la noi și aceasta este îmbucurător.” – Daniela Stan, Vicepreședinte OAMGMAMR filiala București, moașa licențiată, lucrează la Spitalul Prof. Dr. Panait Sârbu

Mi s-a părut foarte interesantă lucrarea colegelor de la Institutul de Boli Cardiovasculare CC Iliescu. A abordat o temă nouă, au avut curiozitatea să vadă cum este, de fapt, activitatea la terapie intensivă, cât timp se alocă fiecărei activități, ce complicații apar sau ce te face să nu poți să te implici tot timpul în îngrijirea pacientului. Au demonstrat că există și timp pe care nu-l folosești în beneficiul pacientului. Au arătat, totodată, cât de complexă este activitatea lor. Am lucrat și eu într-un asemenea mediu și mi-a plăcut foarte mult că a avut cineva curajul și a preluat inițiativa să prezinte o lucrare de genul acesta.

Mi-a atras atenția și lucrarea despre tratamentul neurochirurgical prezentată de Spitalul Universitar de Urgență. Chiar nu am știut că se poate folosi o astfel de tehnică și la noi. Îți dă speranțe pentru viitor. Știi că dacă ai nevoie, te poti duce cu încredere acolo.

În general, m-am bucurat foarte mult că a crescut standardul de calitate a lucrărilor și prezentărilor. Colegii noștri au căpătat experiență. Le-au făcut interesante și au captat atenția celor din sală. ” – Angela Lupu, Director de Îngrijiri în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Elias.

”Mi-au atras atenția lucrările care au avut un subiect legat de medicina bazată pe dovezi, cele care au inclus studii de caz și statistici sau studii personale făcute în spitale. Mi-au placut foarte mult “Medicina bazată pe dovezi în sistemul penitenciar.” De asemenea, “Abordarea terapeutică a copilului cu retard psiho-motor de cauză genetică,” fiindcă am considerat că atunci când se naște un copil este foarte importantă evaluarea lui și din acest punct de vedere. Lucru care nu se întamplă în toate unitățile medicale. Ar salva foarte multe vieți și ar îmbunătăți foarte mult calitatea vieții acestor copii.

Mi-a mai plăcut și experiența românească în domeniul digital. În profesia noastră avem nevoie din ce în ce mai mult de tehnologie de ultimă oră. Mă bucur să aflu că avem colegi care lucrează cu această tehnologie, care sunt inițiați și pregătiți să fie alături de medic în sălile de operații și care sunt foarte importanți acolo, la locurile lor de muncă.

Am reținut și lucrările pe tema îngrijirilor paleative. Ele au o importanță deosebită, pentru că toți suntem datori cu o moarte, pentru că toți ne naștem și murim. Este foarte important de știut cum ne naștem și cum murim.” – Carmen Mazilu, Președinte OAMGMAMR – filiala București.

Ce v-ați fi dorit să se întâmple diferit și, poate, nu și-a găsit locul în conferința de zilele acestea?

”Se pot face și mai multe, deși suntem o echipă mică. Atât noi, cei din biroul executiv, cât și salariații organizației profesionale am depus un efort foarte mare. Nu este o muncă de doar două zile. Este o muncă de 3-4 luni, înainte de a putea ajunge la această performanță. Ar fi benefic să atragem mai mulți asistenți care să vină cu informații noi. Să comunicăm mai bine, poate și prin această revista și prin noul aranjament al site-ului organizației. Mi-aș dori ca oamenii să vină pe site, să ne spună care sunt dorințele lor, nevoile lor de informații și să-i ajutăm, să le aducem ca și oameni noi care să le prezinte”. – Ana Mareș – asistent medical generalist licențiat, Spitalul Bagdasar.

”N-aș putea spune că mi-aș dori să fie ceva diferit. Acest lucru mi-l doream cu ceva ani în urmă și schimbarea aceasta se întâmplă de 2-4 ani. Sunt încântată și recomand tuturor colegilor să participe la acest gen de întâlniri.” – Daniela Petrescu, asistent medical șef pe unitate (într-o instituție medicală militară)

”Aș fi vrut să existe mai mult respect din partea colegilor noștri pentru lectori. La un anumit moment, spre sfârșit, se auzea un murmur în sală. Mi-ar fi plăcut și să avem mult mai multi colegi care să prezinte lucrări. Eu sunt convinsă că avem foarte mulți colegi care sunt foarte bine pregătiți și care profesează cu dăruire și devotement, dar cred că încă nu au avut curajul necesar să iasă în față.” – Daniela Stan, Vicepreședinte OAMGMAMR filiala București, moașa licențiată, lucrează la Spitalul Prof. Dr. Panait Sârbu

”Având în vedere că a durat două zile, cu un program foarte încărcat, a fost greu, pe alocuri, să menținem atenția participanților. Poate ar fi o idee să facem mai multe simpozioane, de o zi, pe secțiuni, iar participanții să meargă la acelea care-i interesează cel mai mult. Și, poate, ar trebui să aducem și discipline pe care nu le-am avut niciodată – radiologie, farmacie, etc. ” – Angela Lupu, Director de Îngrijiri în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Elias.

”Nu mi-aș fi dorit nimic schimbat. Totul a fost așa cum ne-am propus să fie, organizarea a fost la nivelul pe care ni l-am dorit, noi am încercat să facem totul cât mai bine și cât mai interesant pentru colegii nostri.

Poate ar fi interesant să spun ce mi-aș dori în continuare. Noi suntem o echipă de oameni super-perfecționiști, care în momentul finalizării unui proiect se gândesc deja la următorul. Chiar este amuzant că astăzi, în timpul evenimentului, concepeam temele pentru evenimentul de anul viitor, pentru că am observat că mai avem nevoie și de alte subiecte de mare interes pentru asistenții medicali. Așa că, deja ne pregătim pentru evenimentul de la anul.” – Carmen Mazilu, Președinte OAMGMAMR – filiala București.

Discutând despre partea de organizare științifică a Conferinței și despre interesul manifestat de participanți, am descoperit că înscrierile au depășit orice așteptări: ”Interesul colegilor noștri este, în general, marcat de experiențele anterioare. Atunci când cineva a participat pentru prima oară la un eveniment organizat de noi, ni se va mai alătura, în mod sigur, și în viitor. Acum, cu regret, n-am putut să satisfacem toate cererile. Așa că, celor care nu au mai avut loc le-am propus să se înscrie primii pentru evenimentul de la anul.” – Carmen Mazilu, Președinte OAMGMAMR – filiala București.

Dincolo de aspectele legate de prezentările științifice și de lucrările conferinței, în spatele scenei a fost o muncă titanică, depusă de o echipă inimoasă. Am discutat despre aceasta cu unul dintre cei care au coordonat detaliile logistice, Cristina Ionescu, economist la OAMGMAMR filiala București.

Așa am aflat câte nopți nedormite au fost și ce efort au depus cei 15 oameni care au asigurat organizarea efectivă a evenimentului. Deși negocierile cu hotelul care a găzduit evenimentul au început în luna ianuarie, practic, detaliile finale s-au pus la punct în ultima lună dinainte de conferință. O lună în care, conform coordonatorului logistic al conferinței, Cristina Ionescu, se pot număra pe degetele de la o mână orele de somn liniștit: ”pentru ca fiecare participant să se simtă bine și să aibă confortul necesar și starea de bine pe care ne-am dorit-o, a fost multă muncă, multe detalii de care să ținem cont”.

Cristina mi-a mărturisit și că a primit și florile recunoștinței: ”când oamenii vin, la încheierea acțiunii, te salută și-ți mulțumesc pentru efortul făcut, asta cred că este mulțumirea cea mai mare”.

Când am discutat despre ce ar dori să îmbunătățească la evenimentele din anii ce vin, Cristina mi-a mărturisit că are câteva lucruri pe lista de provocări, că a învățat ceva din experiența actuală și că va ține cont de acestea pe viitor.

Cristina Ionescu și Ana Roșu au fost principalii coordonatori logistici ai acțiunii. Așa cum a afirmat Cristina,comunicăm extraordinar de bine, ne cunoaștem una pe cealaltă. Iar ceilalți colegi sunt fiecare distribuit pe bucățica lui, ca piesele unui puzzle, iar împreună formăm Echipa.

Alături de echipa care a asigurat sprijin logistic din partea OAMGMAMR filiala București, evenimentul a beneficiat și de sprijinul echipei Rin Grand Hotel. Când am discutat despre asta, Cristina m-a rugat să menționez mulțumirile ei pentru: Roxana Năstase, coordinator evenimente corporate, Daniel Hudugheanu, asistent manager, Mihai Străjescu, banqueting manager și Norocel Ștefan, F&B manager.

La finalul seriei de dialoguri cu organizatorii, doamna Carmen Mazilu, președinta OAMGMAMR filiala București mi-a mărturisit gândul său pentru participanții la Conferință: ”Aș vrea, mai întâi, să le multumesc foarte mult pentru participare. Calitatea unui eveniment este legată foarte mult și de calitatea participanților. Fără ei, este clar că nu puteam realiza acest eveniment.

Noi lucrăm, în general, într-o echipă medicală interdisciplinară. Iată că și aici este vorba despre o echipă: organizatorul și participantul fac o echipă și, împreună, reușesc să creeze un eveniment foarte frumos.

Le doresc tuturor celor care au venit alături de noi, toate cele bune, în profesie și în viața lor personală, dezvoltare, din toate punctele de vedere, și sănătate!

 

A consemnat, Mirela Mustață, redactor e-Asistent

 

Share This Post