Interviu cu doamna Aurora Preda – Asistent medical generalist licențiat – Medicover

predaauroraDe peste 17 ani activează la Medicover. În prezent se ocupă de managementul integrat al calității pentru Grupul Medicover în România. Vorbim despre o entitate care a evoluat de la un singur centru medical în Polonia, în urmă cu 20 de ani, la un grup european cu 3 spitale, 100 de clinici medicale, o rețea de peste 1000 de clinici partenere și laboratoare în 14 țări. În total, peste 6.5 milioane de consultații și 94 miloane teste de laborator sunt efectuate anual în clinicile și laboratoarele Grupului Medicover (care include companiile Medicover și Synevo).

Care a fost parcursul dumneavoastră profesional?

Lucrez la Medicover de aproape 17 ani și, în prezent, activitatea mea se desfășoară în sfera managementului integrat al calității. Sunt specialist în calitate și în rolul meu actual mă axez pe calitatea actului medical, atât la nivel de București cât și în țară, în condițiile în care noi avem spital și clinici pe tot teritoriul României.

Ce înseamnă, de fapt, „a face calitate” pentru Medicover, care este un colos, până la urmă?

Așa este – vrem să ne asigurăm că serviciile medicale pe care le prestăm sunt la un nivel înalt de calitate, care să satisfacă cerințele clientului, pacientului. Și să atingă scopul nostru primordial, acela de a preveni, vindeca, în cea mai mare măsură posibilă.

Există un standard pe care-l folosiți, există proceduri pe care le urmați?

Da, funcționăm după proceduri, suntem certificați cu 3 standarde, conform ISO – pentru calitate, mediu și sănătate și securitate în muncă. Pe măsură ce deschidem centre noi, le includem și pe acelea în sistem. Și promovăm un act medical de calitate.

Presupun că la început ați lucrat ca asistent medical generalist într-una dintre clinici.

De fapt mi-am început activitatea medicală într-un spital public. Am lucrat un an de zile în paralel, și la stat și la privat, după care am ales sistemul privat. Am fost Asistent Medical Șef într-una dintre clinici, coordonând activitatea asistentelor medicale de acolo – clinica din Plevnei, prima clinică Medicover. Am lucrat 7 ani acolo. După care am preluat partea de calitate și acum îmi desfășor activitatea în toate centrele Medicover, ca să zic așa. Anul acesta am inclus un centru nou în sistem – Medicover Timisoara – și am avut un audit extern în martie.

Cum este să lucrezi într-un spital public față de o clinică privată, care sunt diferențele principale?

În spital vii in contact mai mult cu pacientul. Îmi lipsește acea perioadă, când am lucrat în spital și am interacționat mai mult cu pacientul și acordam efectiv îngrijiri pre- și post-operatorii (am lucrat la Terapie Intensivă la Spitalul Filantropia).

Diferența în privat este că am avut posibilitatea să ofer servicii într-un alt mediu, dispunând de instrumente mai noi, mai performante. Probabil că acum lucrurile au ajuns cam la același nivel si la stat, în privința echipamentelor.

Mi-ați spus că sunteți asistent medical licentiat. De ce ați ales să faceți și facultate?

Din dorința de perfecționare, de a fi la curent cu ce este nou, pentru a putea oferi servicii la un înalt nivel de pregătire.

Dintre toate lucrurile pe care le-ați făcut, fie în perioada în care ați coordonat echipa în cadrul Clinicii fie ulterior, pe zona de calitate, care a fost cea mai mare provocare, momentul profesional pe care n-o să-l uitați?

Toată activitatea mea a fost o provocare și tot ce am făcut, am făcut cu plăcere, cu dorința de mai mult și mai bine. Am avut și susținere și apreciere din partea echipei cu care am lucrat. Faptul că poți să ajuți pacienții, să le fii alături, să le oferi o vorbă bună, un sfat, în măsura în care putem.

Poate un asistent medical generalist dintr-o clinică privată să facă prevenție? Cum?

Prin educația medicală pe care o facem pacientului. Noi interacționăm cu pacienții și putem să le furnizăm informații pe care ei nu le au și invitându-i la controale periodice. Așa facem prevenție.

Activitatea noastră medicală e centrată pe pacient. Noi avem acel concept de PCC – Pacient-Centered Care. Și asistenta face parte din echipa medicală care îngrijește pacientul, are și ea, asistenta, un rol foarte important și poate să participe la prevenția apariției bolilor și la educația pacienților.

Considerați că avem o problemă cu educația pentru sănătate la nivelul populației?

Probabil că da. Dacă ar exista mai multă promovare, mai multă educație din școala primară, poate atunci am putea preveni apariția bolilor și, așa cum se spunea într-una dintre prezentări, am putea scădea costurile pentru tratament și probabil că ar exista mai multe efecte pozitive.

Cum reacționează oamenii când le faceți educație medicală?

Sunt foarte deschiși și cred că contează foarte mult și modul în care interacționezi. Felul în care îi spui – nu pentru a-i impune, ci pentru a-i da sfaturi. Majoritatea respectă sfaturile pe care le primesc.

Cum vedeți colaborarea în echipa medicală? Medicul și asistentul medical formează o echipă în Medicover?

Da, formează. Și cred că acesta a fost unul dintre primele motive care m-a determinat să fac o schimbare. Mediul în care am ajuns a fost unul plăcut în care am constatat că există respect de ambele părți, medic-asistent, asistent-medic. Că ne completăm unii pe ceilalți, că medicii au încredere în noi. Să vă dau un exemplu – sunt situații în care programul unui medic este plin sau avem mai mulți medici cu programul plin. Și dacă apar așa-zisele urgențe neprogramate, asistentul medical preia pacientul, îi face o primă evaluare – măsoară tensiunea, îi pune un termometru, îi face un EKG. Își dă seama dacă este o urgență și acționează ca atare.

Întorcându-ne la prilejul cu care ne-am cunoscut, cum vedeți Conferința de anul acesta?

Vă spun sincer că sunt plăcut impresionată. Nu am mai participat de câțiva ani, însă este o evoluție fantastică. Au fost foarte multe lucrări de interes general care mi-au captat atenția. Și cred că s-au prezentat lucrări care au pus accent și pe rolul nostru, al asistenților medicali, și suntem mândri de acest lucru.

Ce lucrare v-a atras cel mai mult?

Mi-au plăcut foarte mult două lucrări, ultimele două de ieri – cea referitoare la prevenirea infecțiilor de cateter central (foarte frumos prezentată și la obiect) și cea cu transfuziile, activitate în care noi suntem foarte implicate și care este foarte importantă. În timpul acestor manevre pot apărea complicații majore. Au mai fost câteva speciale. De fapt, mi-a plăcut absolut tot, cu un plus pentru acestea două.

Iar de astăzi, mi-au plăcut prezentările Doamnei Profesor Doctor Manea (psihiatrie) și a Domnului Profesor Geavlete, de excepție. Și abordarea afecțiunilor prin medicina homeopată. Știu din proprie experiență (de când era mică fetița mea) că este într-adevăr grozavă. A rezolvat problema fără să mai fie nevoie de antibio-terapie sau multe alte medicamente.

Legat de activitatea Ordinului, ce credeți că face bine și ce v-ați dori mai mult?

Mi se pare că în ultimii ani Ordinul s-a implicat foarte mult în tot ceea ce înseamnă activitatea asistentelor și a făcut multe lucruri bune. Percepția asistenților față de Ordin este alta față de cea dinainte. Au știut să obțină susținere din partea organelor competente. S-a clarificat legislația vis-à-vis de rolul, drepturile și obligațiile noastre ca asistenți medicali. Tot ce fac fac bine, în beneficiul nostru și al pacienților.

Simțiți acest lucru? Că pacienții beneficiază?

Da, sigur că da – dacă noi suntem multumiți, dacă suntem recunoscuți ca rol, lucrul acesta se răfrânge pozitiv și asupra activității noastre și, deci, a pacienților.

Dacă mâine ați fi în conducerea Ordinului – filiala București, ce anume ați alege să faceți?

Nu știu să vă spun. M-ați luat pe nepregătite cu această întrebare.

Pe zona de educație medicală continuă, cum simțiți că stau lucrurile – beneficiază asistenții cu care lucrați din aceste evenimente?

Da, anul acesta suntem 32 de persoane de la Medicover (cel mai mare număr de până acum) care participăm la un eveniment organizat de Ordin – filiala București.

Avem susținere din partea conducerii. Noi organizăm intern cursuri acreditate de Ordin. Lucrul acesta se face și pentru medici – au cursuri acreditate de Colegiul Medicilor. Avem susținere, avem training-uri interne, stăm foarte bine. La noi se acordă mare atenție și se investește foarte mult. E un mare beneficiu. Deschiderea pentru pregătirea noastră este foarte mare din partea conducerii.

Am obținut aprobarea ca la cursurile pe tema calității să participle câte un coleg din fiecare clinică. Este un lucru destul de costisitor, dar sunt mândră că am obținut lucrul acesta, astfel încât să am oameni cu care să pot colabora în toate clinicile.

 

Share This Post