Interviu cu domnul Prof. Univ. Dr. Daniel COCHIOR, managerul Spitalului Clinic CF 2 București

managercf2De când faceți parte din echipa de conducere a Spitalului Clinic CF 2 București, care sunt principalele proiecte la care ați lucrat?

Debutul meu în echipa managerială a Spitalului Clinic CF Nr. 2 a fost în perioada 2007-2009, când am ocupat funcția de Director Cercetare – Dezvoltare, apoi, din 2014 până la începutul acestui an, ca Director Medical, pentru ca din ianuarie 2016 să preiau funcția de Manager al spitalului.

Am participat la mai multe proiecte, dar cel mai important mi se pare creșterea calității și competitivității servicilor medicale ale spitalului.

Nu pot să nu amintesc implicarea în contracte cât mai favorabile cu CASMB, precum și activitatea pe care o derulăm cu Universitatea Titu Maiorescu, și, nu în ultimul rând, reabilitarea și modernizarea la standarde europene a Clinicii de Chirurgie Generală, cu introducerea unor compartimente noi (endoscopie digestivă diagnostică și terapeutică).

Un moment important este includerea spitalului în proiectul CNI (Compania Națională de Investiții), prin Ministerul Dezvoltării, încă din 2014 pentru proiectul „Reabilitarea, modernizarea și extinderea Spitalului Clinic CF Nr. 2 București”, acesta fiind în faza de debut în momentul actual.

Avem, de asemenea, și proiecte de utilizare judicioasă a unor spații anexe ale spitalului pentru obținerea de venituri proprii și, nu în ultimul rând, refacerea structurii organizatorice a spitalului, în vederea creșterii calității servicilor medicale și a politicii de personal.

 

Cum se poziționează spitalul pe care-l conduceți printre cele din București?

Consider că în prezent Spitalul Clinic CF Nr. 2 este unul de elita al Bucureștiului, cu un mare potențial uman.

Afirm acest lucru nu din lipsă de modestie, ci pentrul faptul că prin echipa medicală, secțiile spitalului au servicii medicale de top, unele din ele făcute în premieră națională sau mondială.

De asemenea, activitatea noastră medicala este de bună calitate, dovadă fiind faptul că apelează la serviciile noastre pacienți care aparțin atât rețelei Ministerului Transporturilor, cât și din afara ei, pacienți din București și din țară. Aceasta mă duce cu gândul la un proiect pe care îl doresc realizat într-o perioadă scurtă de timp și anume transformarea Spitalului Clinic CF Nr. 2 Bucuresti în spital universitar regional de urgență, având în vedere și poziția geografică pe care o avem, la intrarea în zona de nord a capitalei.

 

managercf21Se spune că resursa umană reprezintă principala forță a unui spital. Ca manager, ce ne puteți spune despre personalul medical din Spitalului Clinic CF 2 București?

Cum afirmam puțin mai înainte, considerăm că echipa medicală este foarte bună. Pot afirma, de asemenea, că echipa de asistenți medicali a spitalului este deosebit de bine pregătită. În acest moment putem afirma că spitalul CF 2 este un spital cu „motoarele turate la maxim”, folosind o expresie des folosită în domeniul transporturilor.

Dorința mea principală este ca echipa medicală să păstreze următoarele valori:adaptarea la cerințele pacienților 24 din 24 de ore și crearea și menținerea unui climat de muncă în care fiecare participant să contribuie la îmbunătățirea continuă a calității serviciilor furnizate. Subliniem și valorile coparticipării, cunoașterii, încrederii, lucrului în echipă, integrității și respectului reciproc. Dorim și analiza constantă și îmbunătățirea continuă a rezultatelor serviciilor medicale prestate. De asemenea, suntem atenți la orice oportunitate pentru a îmbunătăți tot ceea ce facem.

 

Se vorbește mult acum despre echipe multidisciplinare și despre echipa medicală medic-asistent medical. Cum vedeți dumneavoastră relația profesională medic-asistent medical?

În prezent avem stabilite, prin decizii, echipe multidisciplinare, iar la raportul medical pe spital se discută cazurile medicale complexe, interdisciplinare.

Pot spune că există o implicare și, în același timp, o colaborare deosebită între medicii șefi și asistentele șefe, chiar și între toți medicii și asistentele medicale ale spitalului. Conform legislației din domeniul medical, Directorul de Îngrijiri Medicale este membru cu drepturi depline în cadrul Consiliului Medical, unde, la fel ca și în Comitetul Director, se iau decizii strategice pentru activitatea din spital. Prin acestea, serviciile medicale se întrepătrund cu serviciile administrative și conduc la buna funcționare a spitalului.

Dorința mea este să îmbunătățim calitatea serviciilor. Din acest motiv am căutat trimiterea la cursuri de specializare organizate de Școala Națională de Sănătate Publică în Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar din București. Lucrăm cu echipe medicale interdisciplinare în zona endoscopiei diagnostice și intervenționale, chirurgiei oncologice și a transfuziei și hemovigilenței.

 

Sunt convinsă că ați lucrat cu multi asistenți medicali de-a lungul timpului. Care este cea mai deosebită amintire profesională pe care o aveți referitoare la această colaborare?

Puteți realiza că am enorm de multe amintiri din domeniul medical, dar pe moment pot să amintesc Revoluția din Decembrie 1989. În calitate de medic stagiar, eram repartizat la Spitalul Grivița (actual Sfânta Maria) și în același timp, făceam gărzi și la Microstația de Salvare a sectorului 1, iar evenimentele de atunci m-au plasat nu o dată în fața gloanțelor, alături de asistentul medical cu care lucram în gardă. Aș putea spune că, mai ales la începutul carierei, am avut foarte multe de învățat de la asistenții medicali cu experiență.

 

Care sunt principiile după care v-ați construit viața profesională?

Calitate, perseverență, onestitate și profesionalism. Fără aceste principii am considerat că nu poți avea o recunoaștere a muncii atât din partea colegilor, cât și a pacienților.

 

Cum credeţi că va pot ajuta organismele profesionale de genul Colegiului Medicilor din România sau OAMGMAMR pentru a oferi servicii de cea mai bună calitate pacienților dumneavoastră?

Important de știut este că prin organizarea de cursuri, simpozioane și congrese ne ajută la creșterea nivelului de pregătire profesională a cadrelor medicale.

De asemenea, conform legislației sanitare în vigoare, un reprezentant al Colegiului Medicilor din România filiala București, precum și a OAMGMAMR Filiala București, fac parte din conducerea decizională a spitalului, fiind membri în Consiliul de Administrație. Toate aceste decizii se reflectă incontestabil în calitatea și oportunitatea serviciilor medicale.

 

Pentru că sunteți și cadru didactic la Facultatea de Medicină a Universității „Titu Maiorescu” București, cum percepeți noile generații de viitori specialiști? Există anumite caracteristici care le diferențiază de generația dvs. de studenți la medicină, de exemplu?

Da, în calitatea mea de Decan al Universității de Medicină Titu Maiorescu, pot afirma că există un permanent interes al tinerilor pentru frecventarea acestei specializări. Cred că nu greșesc dacă afirm că, managercf22de la an la an, crește numărul de candidați la examenul de admitere, atât la specializarea medicină generală, cât și la specializarea asistenți medicali generaliști (AMG).

Tinerii sunt nelipsiți la cursuri, la stagiile de practică, sunt interesați și permanent preocupați de acumularea cunoștințelor în domeniu și de dobândirea abilităților necesare pentru profesie.

Cred că facultatea de medicină, indiferent dacă vorbim de cea de stat sau cea privată, nu a dus niciodată lipsă de studenți, iar calitatea acestora a fost foarte bună, dovadă făcând-o numărul mare de medici români plecați în străinătate ce lucrează la standarde și valori egale cu absolvenții de medicină ai unor universități de prestigiu din Europa și America.

Ca diferențe față de generația mea aș mai aminti sursele de informare și, nu în ultimul rând, libertatea de exprimare.

 

Care sunt cele mai importante proiecte de cercetare ale spitalului la care ați contribuit?

Am participat la obținerea unor brevete de invenție de la OSIM, pentru realizări precumProcedeu de obținere a unui fir utilizat în suturi chirurgicale” (brevet nr. 116165/2001 – împreună cu P. Papahagi și SM Constantinoiu), „Metodă de tratament chirurgical al cancerului mamar” (nr. 116943/2002, cu P. Papahagi, D. Peța, SM Constantinoiu) sau „Metodă de tratament chirurgical în ulcerul duodenal dificil” (cerere de brevet A/00788 cu D. Peța, L. Pripiși). De asemenea, am cerut protecția ORDA pentru proiectul „Simulator virtual laparoscopic – Evamed” – componenta software (nr. 1600/2005 – cu Dan Custură-Crăciun, Vincențiu Tecuceanu, Cătălin Ciobanu-Oprea).

De asemenea, am fost director sau responsabil de proiect pentru următoarele proiecte de cercetare finalizate: „Simulator virtual în chirurgia laparoscopică – EVAMED” (hardware), parteneri: ICPE SA, SC Best Soft SRL, Universitatea „Titu Maiorescu”, SC Incubus SRL– București,  „Materiale de sutură chirurgicală”, parteneri: ICPE SA, SC Lorimedical SRL, Universitatea „Titu Maiorescu”, SC Incubus SRL– București, inițiator al proiectului  „Simulator virtual în chirurgia laparoscopică – SIVILAP 1”, cu parteneri ICPE SA și Best Soft Expert SRL – București.

Am luat premii naționale și internaționale pentru rezultatele cercetarilor precum Premiul special al juriului „Innovation Cup” (Genius) la Salonul Internațional al Invențiilor, Tehnicilor și Produselor noi – Geneva 2005 din partea juriului internațional, prin Oficiul Național de Cercetare și Tehnologie din Ungaria pentru „Simulator virtual laparoscopic –EvaMed”(cu soluție software protejată la ORDA 1600/2005) și Medalie de aur cu mențiune la Salonul Internațional al Invențiilor, Tehnicilor și Produselor noiGeneva 2005 cu soluție software protejată la ORDA (1600/2005) pentru același proiect, precum și Medalia de aur la Salonul Mondial al Invențiilor, Cercetării și Tehnologiilor noi – Eureka,Bruxelles. Am luat și Medalia de aur la Salonul Internațional al Invențiilor, Tehnicilor și Produselor noi – Geneva2004 cu cerere de brevet A/00788/2003 pentru  „Procedeu original de tratament chirurgical al ulcerului duodenal complicat”.

Am fost cercetător în diverse echipe pentru proiecte precum“Tehnologii informatice ca răspuns la provocările societății (îmbunătățirea capacității de prevenire a bolilor, de diagnostic precoce și personalizat)”, “Localizarea și evaluarea dimensiunilor tumorilor de sân prin soluționarea problemei inverse de câmp termic” sau „Complicațiile vasculare ale arteriolelor la pacienții cu obezitate asociată sau nu diabetului de tip 2; disfuncțiile endoteliale și rezistența la insulină”sau „Bypass gastroenteral pentru pacienții obezi și diabetici bazat pe intervenții endoscopice minim invazive”.

 

Pe site-ul spitalului am văzut o secțiune de evaluare a satisfacției pacienților. Cum arată datele acestei cercetări? În ce fel le folosiți pentru a vă modela activitatea?

După cum afirmați și dumneavoastră, pe site-ul www.cfr2.ro avem o secțiune de feed-back cu pacienți prin care evaluăm nivelul de mulțumire al acestora, din punctul de vedere al servicilor medicale, dar și al calității servicilor de cazare, catering și, nu în ultimul rând, gradul de mulțumire al bolnavului pentru prestația resurselor umane. Consider de bun augur aceste informații, fiindcă doar printr-un astfel de feed-back putem interveni și îndrepta zonele în care serviciul medical sau cel de cazare mai lasă de dorit.

De asemenea, prin colaborarea cu Serviciului de Management al Calității am reușit acreditarea spitalului de către ANMCS.

 

Dacă ar fi să alegeți cel mai de succes proiect profesional ca manager al Spitalului Clinic CF 2 București, care ar fi acesta?

Ținând cont că activitatea mea de manager este de doar 3 luni pot să vă spun că proiectul pe care mi-l doresc a fi realizat este acela numit „Reabilitarea, modernizarea și extinderea Spitalului Clinic CF Nr. 2 București” și transformarea acestuia în spital universitar regional de urgență.

 

Ce planuri de viitor aveți pentru Spitalului Clinic CF 2 București și echipa pe care o conduceți?

Le pot clasa în două categorii și anume. Vorbim despre proiecte imediate, cum ar fi reabilitarea, modernizarea și extinderea spitalului prin contract cu Compania Națională de Investiții, proiectul Trafo, de cuplare a spitalului la o instalație proprie de producere a curentului electric (generator), când există avarie pe rețeaua locală, dar și o noua bază de recuperare fizioterapeutică; heliportul etc., dar și de proiecte de perioadă lungă: 1.Creșterea permanentă a calității servicilor medicale; 2.Introducerea de noi servicii medicale performante, prin intermediul Facultății de medicină a UTM și prin colaborări cu medici de prestigiu din Europa și nu numai.

Share This Post