Interviul s-a dorit un bilanț al mandatului precedent, cu principalele activități și proiecte ale OAMGMAMR București și o succintă incursiune în planurile de viitor ale liderului organizației.

editorial Prima întrebare este legată de mandatul anterior – care au fost principalele lui realizări?

Da, orice început are un sfârșit. În anul 2012 ne-am propus să abordăm cu mare responsabilitate toate activitățile din domeniul nostru de expertiză. În atingerea obiectivelor pe care ni le-am propus, a contat foarte mult faptul că am avut o viziunea de dezvoltare pe termen lung. Trăgând linie, putem spune cu tărie că tot ce ne-am propus, am realizat și aici a contat foarte mult implicarea și efortul susținut al unei echipe competente. Având în vedere că OAMGMAMR București are peste 23.000 membri, pentru a crea o cultură organizațională puternică,  cu repere foarte clare, am promovat numeroase acțiuni care au devenit tradiție. Reluarea anuală a acestora ne-a permis și o  evaluare și am constatat o creștere continua a calității lor, dar și o creștere a interesului colegilor, care au primit cu  o atitudine pozitivă toate  inițiativele noastre. Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali din București participă cu mai mare plăcere și acceptă foarte repede invitațiile de a fi alături de noi în diverse evenimente. O reușită am avut în activitatea de avizare și reavizare a certificatelor de membru, acestea fiind eliberate “pe loc”. De asemenea, am consolidat registrul unic cu toate elementele necesare, pentru elaborarea rapoartelor și  statisticilor cu privire la diverse aspecte ale profesiei de asistent medical la nivelul Bucureștiului. Cu sprijinul membrilor Departamentului profesional științific și al Comisiei de Educație Continuă  am implementat un program care să  se muleze pe nevoile lor de formare ale colegilor noștri, pe evoluția profesiei, pe dezvoltarea personală, pe dezvoltarea abilităților de liderhip și a abilităților  profesionale.  În acest scop, am dezvoltat cursuri și am creat o echipă de lectori, cu competențe specifice pentru  susținerea acestora. Am organizat evenimente care nu au avut un scop strict profesional. Un exemplu ar fi   evenimentul „Mărțișor profesional la reverul sufletului” , organizat în fiecare an, în luna martie,  un prilej de a oferi în dar momente  de destindere pentru doamnele și domnișoarele colege . O altă realizare a fost  organizarea anuală, în luna mai,  a unei conferințe internaționale la nivelul filialei București, eveniment corelat cu  Ziua Internațională a Asistentului Medical și a Moașei. De fiecare dată am avut alături peste 600 de colegi din București și invitați de renume din țară și din străinătate. Un eveniment deosebit, care ne-a dus foarte multe satisfacții a fost Gala Premiilor de Excelență. Manifestarea a fost creată  în scopul de a întări cultura organizațională, prin valorizarea celor mai buni profesioniști și a celor mai performante echipe de asistenți medicali generaliști, moașe și asistenți medicali.  Au fost ani de căutări pentru a elabora cel mai bun design pentru acest moment special și de aceea  nicio ediție nu a semănat cu cea din anul precedent. Treptat-treptat au reușit să  îi provocăm pe colegii noștri să participe.  Am încercat să creăm criterii cât mai obiective pentru a avea o măsură a valorii lor ca profesioniști,  iar “poveștile” acestora au fost promovate în revista on-line a filialei.

Alegerile au fost un moment în care, în mod sigur, împreună cu echipa ați făcut un bilanț. Ce  v-au arătat aceste alegeri?

Este normal ca la sfârșit de mandat să faci un bilanț. Este important, chiar dacă repet,  că avem acum 23 000 de asistenți medicali cu drept de practică la zi. Acest lucru reflectă forța organizației, dar și măsura efortului de a asigura cadrul de legalitate și  dezvoltare a acesteia.  Bilanțul este unul pozitiv. Pe parcursul acestui mandat am reușit să avem cu adevărat o casă a noastră, un sediu al filialei București, un alt obiectiv atins. Am dezvoltat  parteneriate cu unitățile sanitare din București, și suntem mândri și conștienți de rolul și importanța activităților de educație continuă și avizare, pe care le derulăm în modul cel mai eficient posibil, fără vreo sincopă administrativă sau logistică. Începând cu anul 2015, derulăm un program de formare, pe un topic important, respectiv Leadeship clinic și dezvoltare personală pentru asistenții medicali șefi din București.  Peste 400 de  asistenți șefi au participat până în prezent, anual, la cursurile: “Comunicarea, punte profesională pentru unitate în diversitate” și “Planifică activitate, programează rezultate”.  Ne-am propus, prin  acest program, să  creștem competențele asistenților medicali cu funcții de conducere, dezvoltându-le  aptitudinile de lider, de management organizational și comunicare necesare pentru  creșterea performanțelor organizatorice și profesionale ale lor și ale echipelor pe care le conduc. Colegii au răspuns cu entuziams proiectului și ca urmare a evaluării nevoilor lor, vom elabora curriculum pentru cursul care se va desfășura pe parcursul anului 2017.  Ei și-au manifestat interesul pentru domenii precum legislație sanitară,  malpraxisul în profesie,  comunicarea cu pacientul, educație pentru sănătate,  gestionarea conflictelor și a situațiilor de criză.

În acest nou mandat, ce ați vrea să continuați și ce să introduceți nou? Care e zona de inovație din noul mandat?

Suntem la momentul în care facem o proiecție, un calendar al activităților filialei pentru anul 2017. Am vrea, în primul rând, să continuăm activitățile care au avut succes, însă am vrea să demarăm  proiecte de cercetare în parteneriat cu organizații internaționale, care să ne aducă o creștere a calității îngrijirilor din sistemul de sănătate din România. Venim acum cu o echipă pregatită să intre într-o zona mai puțin accesată de asistenții medicali, adică zona de cercetare. Vrem să revizuim procedurile de practică, în sensul adaptării lor la nivel internațional și vrem să atingem cumva o standardizare a practicii profesionale pentru întregul sistem medical din România. Ne dorim recunoașterea statutului asistentului medical ca profesionist cu atribuții autonome clare în  echipa medicală și în sistemul de sănătate din România.

Știu că la un moment dat aveați preocupări pe zona cursurilor online, pe zona de facilitare a accesului profesioniștilor, asistenți medicali și moașe, la un sistem de pregătire care să le ia mai puțin timp, să fie mai flexibil. Ați progresat în această zonă?

Da, mai mult decât m-am așteptat, dar și mai greu decât m-am așteptat. A fost foarte greu, la început, pentru că  nu am avut experiență, dar ne-am dorit ca aceste cursuri să fie de  foarte bună calitate, cu obiective educaționale foarte clare, cu un format accesibil pentru colegii noștri, dar în același timp am respectat criteriile legislative cu privire la datele cu caracter personal. Ne-a luat mai mult timp decât prevăzusem pentru implementarea acestui program de formare la distanță, dar am reușit, iar în acest moment pot fi accesate 7 cursuri, cu teme diverse ( Infectiile nosocomiale, Diabetul zaharat, Nutriție și dietetică, Hipertensiunea arterială, Vaccinologie, Strategii terapeutice în răceală și Noțiuni de legislație medicală) .  Ne dorim să continuăm și să adăugăm cât mai multe astfel de cursuri în portofoliu.

Din perspectiva Ordinului Național, din a cărei echipă faceți parte în continuare, care ar fi elementele de abordare strategică pe care le aveți în vedere în noul mandat? Sunt lucruri importante în zona politicilor, intereselor profesionale pe care le vizați?

Strategia OAMGMAMR o vom construi în baza unei evaluări la nivel national și în baza legislației existente. Dezvoltarea profesiilor de asistent medical generalist, moașă și asistent medical din România este obiectivul principal. Dezvoltarea relațiilor și parteneriatelor internaționale sunt de asemenea, în continuare, pe agenda de lucru.

Dincolo de planurile și activitățile pe o anumită perioada și de zi cu zi, în mod cert sunteți un lider care are o viziune despre unde și-ar dori să ducă această profesie. Cum vedeți în 10 ani rolul asistentului medical din România, ca poziție în sistemul medical și în societate? Care este imaginea aceasta care vă ajută să generați idei de proiecte, activități?  Cum îl vedeți poziționat pe acest profesionist din domeniul sănătății?

Am spus și voi repeta , sunt mândră că sunt asistent medical! Ne putem pune obiective pentru 10 ani, sau pentru 5 ani. În realitate,  în fiecare zi punem o cărămidă la ceea ce dorim să fie în viitor. Am credința că asistenții medicali sunt profesioniștii care au puterea de a schimba în bine  imaginea sistemului de sănătate din România. De ce spun asta – asistenții medicali sunt cei mai numeroși profesioniști din sistemul medical de sănătate. Nu ne rămâne decât să întărim statutul, rolul și competențele noastre în domeniul  prevenție, menținerii sănătatii și în furnizarea îngrijirilor de sănătate. Avem foarte mult de lucru la nivelul atitudinilor. Asistenții medicali sunt absolvenți de studii universitare și postliceale. În baza competențelor obținute pot fi manageri de caz, pot fi avocați ai pacientului și se pot implica în educarea pacientului și în furnizarea unor îngrijiri de sănătate de calitate. Profesia de asistent medical este o profesie foarte frumoasă, profesia de medic este o profesie foarte frumoasă, dar sunt două profesii diferite, care se întâlnesc însă atunci când trebuie să ajutăm pacientul. Fiecare are atribuții și competențe specifice, care  nu se  suprapun, dar utilizate împreună  aduc  beneficii pacientului. Cum spune Joy (n.a. Joy Notter, Profesor de Nursing la Universitatea din Birmigham), asistentul îngrijește, medicul tratează.

Să înțeleg că aveți viziunea unui asistent medical cu mai multă autonomie, centrat pe zona lui de îngrijire și colaborând cu medicul, care își păstrează timpul pentru tratament? 

Da, exact, autonomia asistentului medical și responsabilizarea acestuia pentru a-și atinge obiectivele de îngrijire.

Ce urări de început de an aveți pentru membrii Organizației?

Cele mai bune gânduri și urări. Le doresc și lor, ce îmi doresc și mie: multă sănătate, multă putere de muncă, multe realizări. Mai puțin stres, mai mulți bani și mai multă recunoaștere pentru eforturile pe care le fac, fiecare la locul lui de muncă.

Share This Post