Interviu cu medicul tău

Pentru cei mai mulți dintre noi modelele sistemelor vestice de sănătate par opțiunea ideală. Totuși, dincolo de diferitele lucruri la care ne uităm cu invidie și, de ce nu, cu speranța că vor fi mult mai accesibile și în România, cum ar fi spitalele extrem de bine dotate sau personalul medical zâmbitor și plin de solicitudine, poate n-ar strica să ne gândim și la ce putem face fiecare dintre noi diferit, atunci când suntem pacienți.

Și, aceasta, în primul rând pentru că o relație se construiește pe baze de încredere de ambele părți, iar noi, pacienții, putem să facem ceva concret, ca de exemplu să ne ”facem temele” și să ne alegem cu mai mare atenție medicul de familie, pentru a-l găsi pe acela care este cel mai potrivit pentru noi și care ne poate ghida mai bine prin întregul sistem de sănătate, pentru că acesta este până la urmă rolul său.

medicVă prezentăm în cele ce urmeză câteva modele de întrebări pe care, în sistemul de medicină primară american, pacienții sunt sfătuiți să le pună viitorilor lor medici de familie, pentru a-l alege pe cel mai potrivit.

În timpul unui dialog iniţial cu un potenţial nou medic de familie, este deosebit de important să aflaţi cât de multe lucruri despre experienţa şi competenţele sale sau despre stilul său de comunicare, pentru a putea evalua dacă ar fi un medic de familie potrivit pentru dumneavoastră.

Iată câteva dintre întrebările pe care specialiştii americani le-au considerat importante în această privinţă:

  1. Care sunt calificările şi experienţa dumneavoastră ca medic de familie?

În plus de educaţia medicală formală, calificările, experienţa şi domeniile de interes ale unui medic de familie pot spune multe despre competenţele sale, spune Dr. Lawrence Schlitt, un specialist în medicina de familie de la Clinica Scripps din San Diego, SUA.

De exemplu, dacă pe dumneavoastă, ca pacient, vă interesează în mod deosebit sănătatea femeii, este recomandat să cautaţi un medic de familie care împărtăşeşte acelaşi interes.

Ca pacient, puteţi încerca să aflaţi mai multe despre facultatea pe care a absolvit-o potenţialul nou medic de familie, despre perioada rezidenţiatului şi alte calificări sau specializări pe care le-a obţinut.

De exemplu, un medic de familie poate fi interesat de terapiile complementare, precum acupunctura, şi poate avea calificări în acest domeniu, în acelaşi fel în care un ginecolog se poate specializa în menopauză sau tratarea infertilităţii.

Important este, de asemenea, şi dacă medicul de familie predă la şcoli postliceale sanitare sau alte şcoli de medicină sau dacă este lector în cadrul unor programe de educaţie medicală continuă. Puteţi întreba, de asemenea, şi dacă medicul participă la cercetări medicale sau studii clinice.

2. Care sunt spitalele la care medicul respectiv îşi trimite pacienţii?

Aceasta este o întrebare relevantă pentru situaţiile în care aţi avea, eventual, nevoie de spitalizare sau intervenţii chirurgicale. În asemenea situaţii, este important să aveţi încredere şi în personalul spitalului, la fel de mult cât aveţi şi în medicul dumneavoastră de familie. Astfel, este important ca spitalul respectiv să aibă certificări recente ale standardelor de calitate şi siguranţă în privinţa actului medical.

3. Care este stilul de comunicare cu pacienţii pe care îl practică medicul?

Modul în care un medic comunică cu pacienţii poate face diferenţa dintre o relaţie reuşită şi una frustrantă. O relaţie reuşită se bazează pe încredere şi comunicare în ambele sensuri. Astfel, este important să puneţi întrebări care vă ajută să evaluaţi gradul în care medicul respectiv dă în mod consecvent dovadă de răbdare, inteligenţă emoţională şi comunicare eficace.

Fiţi precauţi în a vă alege un medic de familie care nu demonstrează aceste calităţi în timpul interacţiunilor directe cu voi sau alţi pacienţi sau care nu are abilităţi de ascultare la nivelul dorit de dumneavoastră.

Medicii de familie cu care puteţi să construiţi o relaţie de succes sunt experţi în a stabili legături solide cu pacienţii lor. Ei dau dovadă nu numai de compasiune, dar şi de empatie, pentru a înţelege şi alte puncte de vedere în afară de cel propriu, mai ales în situaţiile dificile ale interacţiunii cu pacienţi anxioşi, supuşi unui nivel ridicat de stres emoţional. Medicii sunt chemaţi să îi calmeze pe aceştia şi să le ofere asigurarea, confortul psihologic că vor fi bine îngrijiţi.

medic1Unii dintre medici îi spun pacientului exact ce tratament să urmeze, nelăsându-le spaţiu de alegere între mai multe opţiuni. Această abordare este binevenită pentru unii pacienţi, care vor ca medicul lor să ia toate deciziile în ceea ce priveşte procesul terapeutic.

Alţi medici le prezintă pacienţilor câteva opţiuni şi le fac o recomandare, prezentându-le o listă de avantaje şi dezavantaje, alegerea aparţinându-le totuşi pacienţilor.

Stilul cel mai potrivit depinde aici de ce îşi doreşte pacientul – cât de implicat vrea şi poate să fie în acest proces.

Fiecare medic de familie este diferit în abordare – unii pun accent pe prevenţie, alţii se concentrează pe tratarea problemelor de sănătate existente în momentul respectiv. În mod ideal, cele două ar trebui să se completeze. Tocmai de aceea vă recomandăm să aveţi cu medicul respectiv o conversaţie despre filozofia lor în privinţa prevenţiei şi tratării.

Legat de comunicarea medic-pacient, un alt aspect important este disponibilitatea medicului de a răspunde la telefon. De asemenea, încercaţi să aflaţi şi cine preia apelurile în timpul programului de consultaţii – sunt acestea preluate de asistenţii medicului de familie, care apoi îl informează cine a sunat şi acesta revine cu un telefon către pacient? Unii dintre medici au început să preia întrebări şi pe email, ceea ce poate reprezenta un lucru bun pentru pacienţii fluenţi în comunicarea digitală.

Ce se întâmplă dacă pacientul are nevoie de îngrijire după programul de consultaţii al medicului? Sunt programările de urgenţă disponibile, dacă pacientul are nevoie de consultaţie în regim de urgenţă? Cât de repede poate fi făcută o astfel de programare de urgenţă? În unele cazuri, medicii au asistenţi disponibili în asemenea situaţii, aceştia preluând consultaţia de urgenţă, în limitele competenţei lor profesionale.

Toate acestea sunt aspecte care trebuie cunoscute de pacienţi – a şti la ce să te aştepţi este un element de bază al construirii unei relaţii bune cu medicul, care să dea satisfacţii ambelor părţi.

Cel mai bun mod pentru a afla toate aceste lucruri este programarea unui interviu cu potenţialul nou medic de familie, chiar dacă această abordare pare intimidantă, la început, pentru pacient.

În caz că programaţi acest interviu până la urmă, este cel mai bine ca interviul să se desfăşoare la cabinetul medicului de familie, lucru care vă va permite şi să vedeţi cum arată facilitatea medicală (ce standarde de calitate şi siguranţă respectă, dacă are amenajări pentru persoanele cu dizabilităţi, cât de stresat pare personalul medical al cabinetului, etc.) şi cât de confortabil vă simţiţi acolo.

Dacă medicul reacţionează rezervat la ideea de a avea un asemenea interviu şi de a vă răspunde întrebărilor, acest lucru trebuie să reprezinte pentru dumneavoastră un semn de întrebare, caz în care specialiștii americani recomandă pacienților lor să continue căutarile până-l găsesc pe acel medic dispus să demonstreze că este medicul de familie potrivit pentru ei.

 

 

Mirela Mustață – Redactor executiv E-asistent

 

Surse de documentare

https://www.scripps.org/news_items/4897-5-questions-to-ask-when-looking-for-a-new-doctor

https://www.thealternativedaily.com/interview-your-doctor/

https://www.betterteam.com/family-doctor-interview-questions

sursa foto 1: https://www.scripps.org – Dr. Lawrence Schlitt, Family Medicine, Scripps Clinic

sursa foto 2: https://www.thealternativedaily.com/interview-your-doctor/

Share This Post