Ultimii doi ani au pus o presiune fără precedent asupra personalului medical de pretutindeni și au adus sistemele de sănătate în lumina reflectoarelor, mai mult decât oricând în ultimul secol. Iar asistenții medicali s-au aflat în prima linie, alături de celelalte profesii medicale cu care colaborează pentru asigurarea serviciilor de sănătate necesare populației și pacienților, fie că a fost vorba despre asistența medicală primară, comunitară, ambulatorie sau spitalicească.
Chiar dacă uneori vorbim doar despre numărul de profesioniști necesari în sistemul de sănătate, în diverse sectoare ale acestuia, în realitate, în spatele acestor date, se află specialiști cu diverse niveluri de competență, dintre care cele de leadership de nivel avansat și de management se dovedesc a fi unele dintre cele mai importante în situații de criză.
Chiar și țări cu sisteme mai robuste de sănătate decât cel din România, cum este cel american, își pun problema cum să formeze și să asigure un număr cât mai constant de nurse cu competențe de leadership avansat și de management, pentru a nu-și destabiliza serviciile de îngrijire, pe termen mediu și lung. Pentru că ei previzionează că, în decurs de 8 ani, peste 1 milion de nurse înregistrate cu astfel de competențe se vor pensiona în USA, a devenit o provocare pentru sistemul de formare inițială și continuă cum să formeze aceste competențe la viitoarele nurse sau la cele care lucrează deja și vor să-și asume roluri de lider sau manager. Aceasta se întâmplă pentru că asistenții medicali lideri sau manageri sunt practic profesioniști care-și dezvoltă, pe lângă competențele profesionale, și o serie de abilități care să permită oferirea de îngrijire de top, dezvoltarea stilului propriu de leadership și a calităților de management, competențe care se formează în timp mult mai îndelungat.
Desigur că profesia de asistent medical este una pentru care calitățile de leadership sunt necesare la toate nivelurile. Toți asistenții medicali sunt pregătiți pentru a lua decizii și a îndeplini sarcini care au rolul de menține starea de sănătate, dacă vorbim despre rolul preventiv al muncii noastre, de a salva vieți sau a asigura cea mai bună îngrijire, ori cea mai bună calitate a vieții. Însă domeniul oferă oportunități suplimentare și acelor asistenți medicali care vor să-și însușească cele mai bune competențe în a ghida și inspira alți colegi.
Din punct de vedere formal, leadership-ul în îngrijirile de sănătate înseamnă să te asiguri că asistenții medicali din echipă urmează protocoalele și procedurile care permit menținerea siguranței pacienților, asigură practici de îngrijire de înaltă calitate și folosesc modele avansate de îngrijire, înseamnă să fii capabil să aplici soluții inovative și să fii pregătit să influențezi modul în care sunt puse în practică îngrijirile de sănătate și, de ce nu, să participi la modelarea politicilor de sănătate.
Foarte sintetic spus, la patul pacientului, asistenții medicali cu rol de lider stabilesc obiective pentru îngrijirea pacienților lor și se asigură că acestea sunt atinse, prin corelarea obiectivelor echipei de îngrijire cu cele ale instituției care oferă servicii medicale acelui pacient. Practic, asistentul medical cu competențe de leadership se asigură că îngrijirile oferite pacientului integrează cele mai moderne metode prin: dezvoltarea planurilor de îngrijire sincronizate cu cele de tratament, gestionarea cu succes a echipelor care se ocupă de pacient și monitorizarea și raportarea rezultatelor tratamentului, pentru a atinge în final obiectivele stabilite pentru acesta. Acest asistent medical este și cel care este capabil să conducă eforturile de promovare a sănătății și de prevenire a bolilor, în baza unor planuri bine gândite. Pe măsură ce asistenții medicali dobândesc mai multă experiență de conducere, ei pot trece în poziții executive din ce în ce mai înalte, putând influența aspecte importante ale domeniului îngrijirilor de sănătate. Ei își pot folosi astfel experiența clinică la patul pacientului, iar experiența de management și leadership pentru a ghida politicile de sănătate.
Pentru noi, ca organizație, este esențial să contribuim la formarea și motivarea acestor elite ale profesiei noastre care, prin munca și exemplul lor, pot influența nu numai profesia de asistent medical, ci și domeniul mai larg de îngrijire a sănătății în România.
Revista filialei este unul dintre instrumentele cu ajutorul cărora ne propunem să sprijinim acest demers și să promovăm către comunitatea profesională, dar și în afara acesteia, cele mai importante noutăți din domeniul nostru de interes.
Vă invităm, așadar, să-i parcurgeți paginile care ne aduc mai aproape de evenimentele importante ale lunii, în articole precum: 1. Ziua mondială dedicată luptei contra cancerului: 4 februarie 2022; 2. Boala Alzheimer – cercetătorii propun o abordare holistică a planului de tratament; 3.COVID-ul lung (Long COVID) poate apărea și în cazul variantei Omicron, deși formele de boală provocate de aceasta sunt mai ușoare. Vaccinarea rămâne cea mai sigură protecție; 4.Ce știm astăzi despre ADHD; 5. Relația bidirecțională dintre sănătatea cardiovasculară și cea cerebrală.
De asemenea, ea cuprinde și o serie de recomandări editoriale: 1. Plan de acțiune pentru diabetul de tip 2: Un ghid pas cu pas cu rețete sănătoase și simple; 2. Să înțelegem ADHD; 3. Clinica Mayo pe tema bolii Alzheimer și a altor forme de demență: Un ghid pentru pacienții cu Alzheimer și îngrijitorii lor (Ediția a 7a).
Ca în fiecare lună, echipa editorială vă dorește o lectură instructivă și plăcută!
Doina Carmen Mazilu, Președinte OAMGMAMR – filiala București