La mijlocul acestei luni, pe 10 octombrie, am celebrat din nou profesionalismul, dăruirea și implicarea celor care, zi de zi, oferă grijă și speranță pacienților. Și am făcut-o în cadrul celei de-a XIII-a ediții a Galei Premiilor de Excelență în Asistență Medicală a filialei noastre. Am onorat astfel asistenții medicali, moașele și echipele medicale care se remarcă prin devotament, competență și contribuția lor esențială la consolidarea profesiei.
Iar motivul pentru care facem acest lucru de atâția ani este acela că, în România, profesia de asistent medical generalist se află într-un proces dinamic de transformare, de aliniere la standardele internaționale și la practicile bazate pe dovezi, care-i îmbunătățesc performanța, lucru care merită și trebuie recunoscut și încurajat. Pașii sunt din ce în ce mai vizibili. Iar dacă punem accentul pe excelență, rezultatele vor deveni mai vizibile în profesiile noastre.
De aceea am ales să vorbesc despre excelență, dar și să-i dau câteva repere care o definesc.
Practic, pentru a putea vorbi despre excelență în profesiile noastre, asistentele medicale de succes știu că o îngrijire mai bună a pacienților implică mult mai mult decât administrarea tratamentului. Din zona competențelor personale și impersonale, pentru a oferi îngrijire de calitate pacienților, asistentele medicale trebuie să le poată oferi sprijin emoțional și empatie. Apoi, au nevoie de o bună colaborare cu ceilalți membri ai echipei medicale și să fie preocupate să-și îmbunătățească constant munca de îngrijire a pacienților lor.
Totuși, competența clinică stă la baza îngrijirii de calitate a pacienților. Îngrijirea trebuie să fie promptă, eficientă și bazată pe practici fundamentate pe dovezi. Aceste practici permit asistenților medicali să fie la curent cu protocoalele și metode de intervenție potrivite, astfel încât să poată lua decizii bine informate cu privire la îngrijirea pacienților. Asistenții medicali coordonatori și echipele lor ar trebui să revizuiască periodic ghidurile, cele mai bune practici și cercetările actuale și să supervizeze zilnic punerea lor în practică.
Nu în ultimul rând, excelența în profesia noastră înseamnă și că suntem cei mai bine poziționați ca să cream un mediu de comunicare deschisă între pacienți, familiile acestora și alți membri ai echipei medicale. Această colaborare ajută la construirea încrederii în actul medical și sistemul medical, asigură acuratețea informațiilor și îmbunătățește satisfacția pacienților.
Dar oricât de importante sunt celelalte, pe primul loc, este îngrijirea centrată pe pacient. Pași concreți pentru a o transforma dintr-un deziderat într-o realitate ar trebui făcuți zilnic. Și o faceți când luați în considerare nevoile medicale ale pacientului, valorile lui, precum și confortul și sănătatea emoțională a acestuia.
Iar prima etapă ca să demonstrăm că așa facem este să facem din siguranța pacienților întotdeauna o prioritate absolută. Respectarea protocoalelor și identificarea și raportarea riscurilor potențiale, luarea măsurilor de precauție, cum ar fi prevenirea căderilor, gestionarea sigură a medicamentelor și controlul infecțiilor sunt toate lucruri aproape de controlul nostru.
Așadar, felicitări tuturor celor care anul acesta au validat drumul de transformare a profesiei pe care-l parcurgem pas cu pas.
Apoi, ca de obicei, vă încurajez să citiți articolele lunii octombrie din revistă și vă trimit cele mai bune gânduri.
Doina Carmen Mazilu, Președinte OAMGMAMR – filiala București