Interviu despre lansarea Centrului de simulare pentru pregătirea teoretică și practică a asistenților medicali și moașelor din București

interviuLa începutul lunii septembrie 2019, în cadrul filialei Muncipiului București a Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR), a fost deschis primul centru de simulare pentru pregătirea teoretică și practică dedicat în exclusivitate asistenților medicali și moașelor. Despre acest proiect cu obiective ambițioase discutăm cu președintele filialei, Carmen Mazilu.

 

Ce anume v-a determinat să deschideți Centrul de Educație Continuă și Simulare pentru asistenții medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali din București?

R. Filiala București are în prezent peste 23.000 de membri avizați la zi și este cea mai mare filială a OAMGMAMR. În plus, o atenție deosebită a organizației profesionale este îndreptată spre formarea continuă a membrilor săi. Având în vedere aceste două considerente, era absolut necesară dezvoltarea unui Centru de Educație Continuă și Simulare modern, realizat la standardele actuale de formare continuă.

Consider că este o realizare deosebită pentru că acum vom putea pune accent, în toate programele educaționale pe care le vom desfășura, pe învățarea teoretică îmbinată cu aplicarea practică a cunoștințelor şi abilităţilor.

Pornind de la comunicarea cu pacientul și familia acestuia, punând accent pe leadership clinic, lucrul în echipă, siguranța pacienților, siguranța personalului medical, minimizarea erorilor, toate programele educaționale vor fi realizate într-un mediu sigur de simulare a situațiilor clinice reale și de efectuare a procedurile de bună practică bazate pe cele mai bune dovezi.

 

Înțeleg ca ați primit și sprijin de la alte organizații în realizarea acestui proiect. Ce organizații v-au sprijinit și cu ce anume?

R. Organizarea centrului a fost o adevărată provocare. Din fericire, am avut spijinul colegilor din conducerea filialei, din departamentul administrativ și din partea unor organizații partenere, care ne-au pus la dispoziție, prin donație, manechine, mobilier sau ne-au oferit consiliere și suport tehnic pentru a concretiza acest proiect ambițios și acum este momentul cel mai potrivit să le mulțumim.

Au fost alături de noi conducerea OAMGMAMR, Nova Intermed, Tehnoplus, Fundaţia World Vision România.

Centrul este dezvoltat pe 3 dintre etajele sediului, respectiv etajele 2, 3 și 4, pe aproximativ 550 mp, din care sala de simulare, organizată ca salon real de spital, reprezintă aproximativ 100 de mp. Restul spațiului este organizat în săli de curs de diferite dimensiuni, cu dotare multifuncțională.

 

Ce facilități include centrul pe partea de pregătire practică

R. Avem o serie de dotări standard și sunt convinsă că, după ce vom desfășura primele programele de formare și vom afla părerile și propunerile colegilor noștri, vom completa baza materială.

Dar, în acest moment, dotarea noastră include: manechine pentru Resuscitare Cardiopulmonară de Bază sau Suport Vital de Bază, manechin adult, manechin femeie gravidă, manechine nou – născut și copil mic, defibrilator automat, electrocardiograf, lavoar special pentru spălărea igienică și chirurgicală a mâinilor, paturi de spital, brancard, scaun rulant, dulap de medicamente, monitoare, stative, volumate, injectomate, măsuțe de tratament, manechine parțiale (brate, tors, gambe) și diverse consumabile pentru: recoltarea probelor biologice, igiena si confortul pacientului, pentru mobilizarea și manevrarea pacientului, managementul plăgilor, sondaje, colectarea deșeurilor, etc.

 

De ce credeți că este importantă educaţia medicală continuă pentru o moașă sau un asistent medical?

R. Activitatea profesională a asistenților medicali și a moașelor este complexă. Ei asigură îngrijiri de sănătate 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână. Sunt activități colaborative și autonome în care procedurile aplicate trebuie să fie realizate corect, cu responsabilitate, să asigure confort pacienților și să nu pună viața acestora în pericol.

Învățarea continuă este modalitatea prin care asistenții medicali și moașele își pot îmbunătăți și completa aptitudinile practice permanent, pot dezvolta atitudini corecte, pot exersa tehnici moderne de îngrijire și au acces la informații medicale noi.

În fiecare an, asistenții medicali și moașele trebuie să facă dovada acumulării a minim 30 de credite de educație continuă pentru a primi avizul anual de exercitare a profesiei. Pentru realizarea creditelor de educaţie medicală continuă, aceştia participă la diverse programe de pregătire profesională, în funcție de nevoia de formare identificată de ei sau de instituțiile medicale în care își desfășoară activitatea.

Astfel, conducerea filialei se preocupă să asigure membrilor organizației posibilitatea păstrării și dezvoltării competențelor profesionale, deoarece pacientul trebuie să beneficieze de servicii de îngrijire sigure, de calitate, continue, pe tot parcursul spitalizării și la domiciliu, dacă este nevoie.

În plus de ce vom face în centru, derulăm programe de formare și în spitalele din București și avem și un portofoliu variat de cursuri la distanță (online).

 

Cum a fost gândită programa educațională și cum ați selectat cursurile oferite?

R. Avem o experiență de peste 10 ani în realizarea programelor educaționale pentru asistenții medicali și moașe, iar fiecare dintre membrii Biroului Consiliului are o experiență profesională de peste 25 de ani la patul pacientului. Colaborăm, desigur, cu formatori și furnizori de formare continuă cu multă expertiză în domeniul lor de activitate. Începând cu siguranța pacientului, procedurile de bună practică bazate pe cele mai bune dovezi, comunicarea cu pacientul și familia acestuia, leadership clinic, lucrul în echipă, siguranța personalului medical, minimizarea erorilor, construim programele de cursuri care să vină în întâmpinarea nevoilor colegilor noștri.

 

Ne puteți da exemple de tipuri de training pentru asistenții medicali care se pot desfășura în cadrul centrului? Aveți și cursuri pentru moașe?

R. Putem organiza o paletă mare de cursuri, parte dintre acestea pentru asistenți medicali, iar altele și pentru moașe, cum ar fi nașterea naturală și îngrijirea nou-născutului.

Astfel, avem cursuri de resuscitare cardiopulmonară de Bază sau Suport Vital de Bază cu defibrilare externă; efectuarea electrocardiogramei; reducerea infecțiilor asociate actului medical (și aici punem accent pe spălarea și dezinfecția mâinilor și educarea pacienților); mobilizarea și manevrarea în siguranță a pacientului, asigurând și protecția personalului de îngrijire și a personalului auxiliar; administrarea medicamentelor; monitorizarea funcțiilor vitale; managementul modern al plăgilor; managementul durerii acute și a durerii cornice; recoltarea probelor biologice; igiena și confortul pacientului; alimentația omului sănătos și bolnav; managementul cateterelor venoase periferice; managementul nașterii fiziologice; îngrijirea nou-născutului (și aici avem în vedere, printre altele: alăptarea, îngrijirea nou-născutului prematur); documentarea activității de îngrijire: plan de îngrijire, dosar de îngrijire; leadership clinic și comunicare profesională.

 

Câte persoane estimați să formați anual în cadrul centrului?

RDe obicei, reușeam să pregătim la sediul nostru, în medie, 4-6000 de persoane anual, iar acum ne dorim să primim la cursurile din cadrul filialei peste 6000 de asistenți medicali și moașe.

 

În afară de trainerii acreditați ai filialei București, aveți și traineri invitați, eventual din străinătate?

R. Da, avem deja o tradiție în dezvoltarea programelor de formare în parteneriat cu colaboratorii noștri țară, dar și din alte țări europene. Din țară, de exemplu, avem colegi medici, psihologi, juriști cu care dezvoltăm diverse cursuri.

Din străinătate, un exemplu de curs în parteneriat este cel de la începutul lunii septembrie anul acesta. Atunci am derulat un curs extrem de apreciat de participanți, de manevrare și mobilizare în siguranță a pacientului, cu colaborarea unei echipe de specialiști de la Birmingham City University, Faculty of Health, Education and Life Sciences. Este un program care va continua și anul viitor.

 

Ce indicatori de performanță aveți în vedere pentru acest centru?

R. Scopul nostru în cadrul centrului este să utilizăm metodele de formare moderne, aplicarea practică a unor posibile situații din activitatea de zi cu zi, sau simularea unor situații specifice, care pot fi întâlnite la patul pacientului, o structurare a teoriei și o îmbinare graduală cu dobândirea atitudinilor și aptitudinilor corecte, într-un cadru organizat, sub supravegherea atentă a formatorilor, fără vreun risc asupra pacientului.

Tot pentru centru am stabilit următoarele obiective operaționale pentru desfășurarea programelor educaționale:

–  Asigurarea unei învățări individualizate prin folosirea echipamentelor, dispozitivelor și instrumentelor disponibile la nivelul centrului, sub supravegherea formatorilor (lectorilor de specialitate).

–  Creșterea competențelor profesionale și realizarea creditelor de EMC necesare avizării anuale.

–  Promovarea educației pentru sănătate a pacienților și promovarea siguranței pacienților.

–  Îmbunătățirea capacității de lucru în echipă, comunicare și leadership.

–  Implementarea standardelor, a procedurilor și a ghidurilor de practică pentru minimizarea erorilor în practica profesională, precum și asigurarea calității îngrijirilor de sănătate și a continuității acestora.

În baza acestor obiective, a misiunii și viziunii organizației, urmează să ne stabilim și indicatorii de performanță, pentru a putea face o evaluare corectă a rezultatelor pe care le vom obține.

 

A consemnat: Mirela Mustață, redactor executiv E-Asistent

Share This Post