Abilitatea de a gestiona conversațiile dificile în medicină

conversatiiUneori, conversațiile dificile sunt despre un subiect delicat pe care îl evităm de luni de zile. La serviciu, ele pot fi despre ceva ce trebuie schimbat. Asemenea conversații ne produc anxietate, de obicei, și ne pot distrage atenția de la lucrurile pe care le avem de făcut și care cer concentrarea noastră totală.

În loc să fugim de conversațiile dificile, care sunt o realitate inevitabilă a vieții, psihologii ne recomandă să le abordăm frontal, după ce ne pregătim să le purtam într-un mod constructiv, cu răbdare și empatie. Această abilitate a devenit o condiție a succesului nostru la serviciu și acasă. Oricât de dificile pot părea, e important să știm că putem să ni le facem mult mai ușoare.

Pentru aceasta, pregătirea conversației este esențială, iar hotărârea de a rămâne calm și abilitatea de a o face sunt o condiție absolut necesară. În multe conversații dificile, este foarte posibil ca unul dintre interlocutori să reacționeze disproporționat, iar cel mai rău lucru este apoi ca ambii interlocutori să reacționeze disproporționat.

Pentru o conversație constructivă, psihologii ne sfătuiesc să ne controlăm creierul “emoțional”. Altfel, Dr. Albert J. Bernstein, un psiholog clinician cu experiență de peste 30 de ani, subliniază că interlocutorul se va simți atacat și se va lăsa controlat, la rândul lui, de creierul “emoțional” (sau reptilian sau de “dinozaur”, cum îl numesc alți specialiști), ceea ce va genera o spirală de “luptă sau fugi.”

Pe de altă parte, dacă abordăm conversația într-un mod calm, capacitatea noastră de a răspunde într-un mod constructiv și de a găsi o soluție crește.

De câte ori interlocutorul vă spune ceva, gândiți-vă de ce vă spune acel lucru, încercați să ascultați pentru a înțelege punctul de vedere, în loc să judecați afirmațiile.

Este important să punem cât mai multe întrebări pentru a înțelege, să observăm și să reflectăm asupra celor auzite, ne încurajează Joel Garfinkle, autor al Difficult Conversations: Practical Tactics for Crucial Communication (Conversații dificile: tactici practice pentru comunicarea esențială). Iar sentimentul de a fi fost ascultat îl va face pe interlocutor să fie mai capabil să asculte el însuși.

În medicină, conversațiile dificile sunt acele conversații care pot duce la apariția unor sentimente negative precum frustrarea, anxietatea și vina, fie în rândul echipei medicale, fie în rândul pacienților.

Este previzibil și de înțeles că pacienții pot avea sentimente negative când li se spune despre nevoia de a-și schimba comportamentul, de exemplu prin eliminarea analgezicelor opioide. Acest mesaj poate provoca reacții puternice deoarece medicația opioidă pentru controlul durerii poate deveni principala strategie de adaptare a pacientului la durerea fizică, emoțională, psihologică sau post-traumatică.

Primirea unui asemenea mesaj de schimbare poate, deci, provoca multă anxietate, frustrare și chiar furie pacienților, emoții puternice care pot fi apoi direcționate împotriva echipei medicale. În acest context, este cu atât mai important ca echipa medicală să comunice asemenea mesaje cu compasiune și abilitate, impunând limite clare. Această abordare duce la rezultate clinice mai bune, arată studiile.

Iata câteva sfaturi practice pentru membrii echipei medicale pentru îmbunătățirea abilității lor de a purta conversații dificile:

I. înainte de întâlnirea cu pacientul:  1. gândiți-vă că această conversație va promova principiile pentru care profesați medicina – a nu face rău sau a vindeca, de exemplu 2. faceți un plan specific pentru discuție, plan pe care îl veți comunica pacientului la începutul întâlnirii dumneavoastră – “avem 15 minute împreună și am 3 lucruri importante pe care vreau să le discut cu dumneavoastră”. 3. gândiți-vă la toate schimbările de comportament pe care ați vrea ca pacientul să le adopte, chiar dacă unele sunt necesare în viitor, pentru a putea “planta semințele schimbării” încă din timpul discuției prezente. 4. stabiliți ce rezultat sperați să obțineți la finalul discuției. 5. decideți cât de ferm veți fi în a va menține poziția inițială. 6. pregătiți-vă câteva măsuri de detensionare pentru situația în care discuția va deveni dură.

II. în timpul întâlnirii cu pacientul: 1. comunicați mesajele dorite în modul cel mai simplu. Evitați tentația de a explica excesiv sau de a intra în raționalizare / negociere / ceartă cu pacientul pe diverse teme. 2. observați și reflectați asupra reacției pacientului. 3. întrebați-l pe acesta despre cum crede că se desfășoară discuția și rugați-l să împărtășească cu dumneavoastră gândurile, emoțiile și preocupările lui. 4. validați orice temeri ale pacientului, verificați înțelegerea corectă a mesajului de către pacient și oferiți-i acestuia mai multe opțiuni, dacă este posibil. 5. exprimați-vă încrederea în capacitatea pacientului de a face modificările propuse.

Pregătirea pentru conversațiile dificile și folosirea unor recomandări precum cele de mai sus îi ajută pe membrii echipei medicale să își pot dezvolta continuu capacitatea de a se angaja cu succes în conversații dificile cu pacienții lor.

 

Mirela Mustață, Redactor executiv E-asistent

Surse de documentare:

https://medium.com/personal-growth/difficult-conversation-lessons-from-a-psychologist-whos-been-dealing-with-people-problems-for-cb37b3db7b90

https://professional.oregonpainguidance.org/online-resources/difficultconversations/

https://professional.oregonpainguidance.org/wp-content/uploads/sites/2/2016/12/Helpful-HiNts-for-Compassionate-Based-Conversations-1.pdf?x34704

Sursa foto: ndcnews.org

 

Share This Post