Strategii de susținere a adolescenților și tinerilor cu autism în perioada pandemiei COVID-19

autism

Toate vocile specialiștilor spun că va trebui să trăim cu noul coronavirus mulți ani de aici înainte și că este puțin probabil ca el să fie eliminat pentru totdeauna chiar și de un vaccin.

Pentru că cei mai mulți politicieni au cerut de la experți un termen, aceștia nu au putut da un răspuns clar și încurajator: ”Lucrurile nu se vor rezolva până de Crăciun…umanitatea va trebui să trăiască cu acest virus timp de decenii, chiar și după ce vom avea un vaccin” – este predicția directorului Wellcome Trust, Prof. Sir Jeremy Farrar, realizată în fața Comisiei de Sănătate din Camera Comunelor a Parlamentului Britanic.

Soluția, în opinia acestor specialiști, este prevenirea unui al doilea val. De aceea, menținerea prudenței și a regulilor de prevenire la nivelul populației reprezintă răspunsul. În plus, investițiile în creșterea capacității de testare, ca și în tratamente și vaccin, sunt esențiale.

Tot ce se întâmplă are, desigur, efect asupra fiecăruia dintre noi.

Pandemia COVID-19 a fost descrisă drept „războiul generației noastre”. Milioane de familii duc războiul cu COVID-19 prin numeroasele provocări ale distanțării fizice, schimbarea regulilor referitoare la activitatea școlară și ale celor legate de muncă, prin insecuritatea financiară și imposibilitatea de a-i vedea pe cei dragi. Iar toate acestea sunt agravate de incertitudinea referitoare la cât va dura acest lucru.

Aceste provocări sunt probabil cu atât mai mari pentru persoanele cu tulburări de spectru autist (TSA). Caracteristicile TSA includ abilități sociale și de comunicare deficitare, comportamente repetitive și insistență asupra identității, ce poate face foarte dificil de înțeles distanțarea fizică, exprimarea suferinței și adaptarea la noile rutine.

Cum arată impactul pandemiei COVID-19 asupra adolescenților cu TSA și a familiilor lor?

Distanțarea fizică a creat noi provocări pentru familiile care acum îngrijesc acasă adolescenți cu TSA. Unii adolescenți cu TSA primesc servicii de asistență, inclusiv educație specială, terapie comportamentală, terapie ocupațională, servicii de logopedie și asistență individuală prin școală. Practic, furnizarea acestor servicii este o provocare majoră, mai ales că mulți adolescenți cu TSA au deja dificultăți sociale și de comunicare, limitând utilitatea videochatului.

Prin urmare, părinții acestor copii și tineri ar trebui să joace, în această perioadă, simultan rolul de părinte, profesor de educație specială și ajutor individual, oferind, în același timp, îngrijire altor copii și jonglând și cu responsabilitățile de la locul de muncă. De asemenea, în această perioadă de frică și incertitudine pot crește comportamentele agresive și auto-vătămătoare.

Apoi mai sunt tinerii adulți cu TSA care trăiesc în case de tip familial

Aceștia au fost afectați, în primul rând, de restricțiile de distanțare fizică care au impus limitarea vizitelor din partea familiei. Apoi, acum nu li se mai permite să se angajeze în activitățile lor normale din programele de zi și de la locurile de muncă. Din cauza acestor restricții, rezidenții acestor așezăminte pot lua contact doar cu persoanele cu care locuiesc, iar interacțiunile sociale sunt limitate la activități ad hoc cu alți rezidenți și membri ai personalului, adesea în cadrul casei de tip familial. În al treilea rând, ei pot simți dezamăgire din cauza lipsei unor evenimente foarte așteptate, cum ar fi ieșirile și vacanțele în familie, situație care poate fi amplificată de o persoană cu o înțelegere limitată a ce înseamnă pandemia, cum poate fi cazul celor cu dizabilități intelectuale. Multe persoane cu TSA pot chiar considera aceste restricții ca fiind punitive, crescând riscul de anxietate, depresie sau izbucniri comportamentale.

În aceste condiții, cum se poate lucra cu adolescenții sau tinerii cu TSA în perioada aceasta

Primul pas este împărtășirea de informații corecte cu aceștia. Deoarece confuzia poate alimenta frica și anxietatea, este important ca adolescenții și adulții tineri cu TSA să fie educați despre ce înseamnă COVID-19 și distanțarea fizică. Expunerea la informații legate de COVID-19 prin intermediul mass-media poate fi copleșitoare și interpretată greșit. Limbajul folosit la discutarea COVID-19 ar trebui să fie unul clar, direct și adaptat capacității cognitive a persoanei. Multe persoane au, de asemenea, percepții greșite și temeri catastrofale despre COVID-19, de aceea poate fi util să fie întrebate direct: „Ce știți despre COVID-19?” și „Ce vă preocupă cel mai mult legat de COVID-19?” Permiteți-i adolescentului sau adultului tânăr cu TSA să vă ghideze în legătură cu cât de mult sau cât de puțin ar dori să știe și când ar dori să vorbească despre asta.

Mențineți rutinele pe care le puteți păstra. Rutinele sunt foarte importante pentru persoanele cu TSA. În timp ce multe dintre rutinele noastre s-au schimbat dramatic, există unele pe care le putem păstra, cum ar fi masa, ora de culcare și altele (de exemplu, „o sun mereu pe bunica duminica”).

Creați noi rutine. Înlocuiți activitățile care nu mai sunt posibile cu noi rutine, pentru a ajuta la crearea unui nou normal. Când este posibil, aceste rutine ar trebui să includă relaționare socială, distracții și exerciții fizice (cum ar fi petrecerile de dans de familie, după cină).

Exersați abilități vechi de gestionare a situațiilor și învățați-i altele noi. Acesta este momentul pentru a vă aminti și a aminti adolescentului sau tânărului adult ce abilități l-au ajutat să gestioneze situații provocatoare în trecut. Ele pot include ascultarea de muzică familiară, instrumente vizuale de consolidare a comunicării, implicarea în hobby-uri sau conversația cu prietenii și familia.

Creșteți intensitatea comunicării. Este firesc ca părinții și copiii să își facă griji reciproce, în special atunci când contactul în persoană este limitat, așa cum este cazul copiilor care locuiesc în casele de tip familial, departe de familie. Comunicarea deschisă și frecventă între personalul casei și membrii familiei despre politicile și practicile de optimizare a controlului infecțiilor, precum și despre modul în care se descurcă rezidenții pot ajuta la ameliorarea acestor griji.

Planificați ceva pe care-l așteptați cu nerăbdare. Deoarece multe evenimente de familie, inclusiv vacanțe, au fost anulate, poate fi util să planificați evenimente speciale acasă. Acestea nu numai că vor construi ceva pozitiv pe care toată familia să-l aștepte cu nerăbdare, dar pot servi, de asemenea, ca un memento puternic al faptului că și acest lucru va trece.

În cazul în care copilul sau tânărul cu TSA manifestă agresivitate sau tendințe de auto-mutilare, trebuie apelat de urgență la seviciile medicale necesare.

Dacă adolescenții cu TSA sunt bine susținuți și conectați social în această perioadă dificilă, ea poate servi drept catalizator pentru dezvoltarea lor personală, mai degrabă decât un moment de regresie și pierdere a abilităților. Dacă părinții sau îngrijitorii manifestă înțelegere și sunt un model bun pentru ei, perioada îi poate ajuta pe tinerii cu TSA să învețe să tolereze incertitudinea, să accepte ceea ce nu este sub controlul lor și să-și construiască noi resurse, precum cele de reziliență, care sunt lucruri pe care le pot controla.

Iar această lecție poate fi utilă și pentru adulții care-i îngrijesc, ca și pentru noi toți. COVID 19 este o situație cu care va trebui să învățăm să conviețuim pentru că nu va dispărea, chiar și dacă apare un vaccin. Discuțiile din lumea cercetării medicale indică faptul că și în condițiile în care dezvoltarea vaccinului se finalizează cu succes, este puțin probabil ca el să aibă efecte de durată, motiv pentru care vaccinarea va trebui să fie ciclică, cu perioade de revenire a îmbolnăvirilor, urmate de alte campanii de vaccinare.

Mirela Mustață, Redactor executiv e-Asistent.ro

 

Surse de documentare

https://www.health.harvard.edu/blog/strategies-to-support-teens-and-young-adults-with-autism-spectrum-disorder-during-covid-19-2020042419619

Sursa foto: https://www.health.harvard.edu/blog/how-can-you-support-your-teenager-with-autism-spectrum-disorder-if-they-are-depressed-2020042319587

https://www.bbc.com/news/uk-53488142?xtor=AL-72-%5Bpartner%5D-%5Bbbc.news.twitter%5D-%5Bheadline%5D-%5Bnews%5D-%5Bbizdev%5D-%5Bisapi%5D&at_custom2=twitter&at_custom1=%5Bpost+type%5D&at_campaign=64&at_custom4=64BE1824-CB57-11EA-B269-06A84744363C&at_medium=custom7&at_custom3=%40bbchealth

Share This Post