Pandemia accelerează dezvoltarea medicinei digitale

Oferta de medicină digitală încearcă să țină pasul cu schimbările aduse de ultimul an, o provocare semnificativă, având în vedere punctul de plecare în cele mai multe țări de pe glob.

Astfel, Doctolib, o firmă din Franța, spune că, în Europa, consultațiile video pe care aceasta le oferă au explodat în 2020 de la 1.000 la 100.000 pe zi. Este evident că, în contextul pandemiei, cererea pentru telemedicină a crescut la cote fără precedent.

Institutul Global McKinsey consideră că, în ceea ce privește digitalizarea, serviciile de sănătate au rămas în urmă nu numai față de serviciile bancare, dar și față de cele de călătorie, vânzări retail sau producție auto.

De exemplu, 70% din spitalele americane încă folosesc faxul și serviciile poștale pentru trimiterea dosarelor medicale ale pacienților.

În Spania, conform directorului unui mare spital din Madrid, nu exista practic nicio transmiterea digitală a dosarelor medicale între regiunile spaniole la momentul când primul val al pandemiei a lovit țara.

Forțând depășirea acestor întârzieri în dezvoltarea digitală a serviciilor medicale, pandemia contribuie la declanșarea unui proces de schimbare fără precedent. Confruntați cu restricții de circulație și haos, din ce în ce mai mulți medici adoptă comunicarea digitală și prelucrarea și analiza digitală a datelor, caracteristice de ani buni multor industrii. În același timp, pacienții devin din ce în ce mai confortabili cu diagnosticarea și comunicarea tratamentului la distanță, asistate de calculator.

Medicina digitală cuprinde telemedicina, o modalitate ușoară și convenabilă de a accesa rapid serviciile de sănătate, furnizate la tine acasă. Folosind telemedicina, medicii și ceilalți profesioniști din sistem pot oferi sprijin pentru majoritatea problemelor de sănătate care nu amenință viața. Programările se fac ușor, consultațiile sunt rapide, eliminându-se timpul de călătorie până la cabinetul medicului. Ca parte din paleta medicinei digitale regăsim și farmaciile online sau dispozitivele mobile care monitorizează, de exemplu, diverse funcții vitale ale purtătorului.

Ea ar trebui să aducă și o schimbare de paradigmă, o transformare culturală cu privire la modul în care noile tehnologii, care oferă, atât furnizorilor de servicii de sănătate, cât și pacienților, date obiective, în format digital, duc la echilibrarea relației profesionist din sistem – pacient și la participarea comună la luarea deciziilor medicale.

Exemplele practice ale medicinei digitale includ:

°         emiterea și transmiterea digitală a certificatelor de naștere sau deces, prin dispozitive mobile;

°         transmiterea electronică a dosarelor medicale ale pacienților;

°         comunicarea țintită către diverse grupe populaționale, transmisă prin intermediul dispozitivelor mobile, pe teme relevante de sănătate sexuală și a reproducerii, sănătate maternă, a nou-născutului, a copilului sau adolescentului;

°         oferirea de suport decizional profesionistului din sistem prin punerea la dispoziție a unor baze de date și algoritmi de inteligență artificială;

°         oferirea de materiale de educație medicală continuă prin intermediul dispozitivelor digitale;

°         monitorizarea stării de sănătate a pacienților;

°         gestionarea digitală a rețetelor și procurarea online a medicamentelor prescrise.

În SUA , un studiu realizat în mai 2020 cu privire la numărul de persoane care a folosit una din următoarele  opțiuni înainte de COVID 19 și după COVID 19 arată o creștere de până la 3 ori, după cum arată imaginea:

1. gestionarea digitală a rețetelor și procurarea online a medicamentelor prescrise;

2. interpretarea online a simptomelor;

3. realizarea de programări online la medic; 4. consultații online; 5. folosirea unei aplicații mobile de sănătate.

Guvernele din întreaga lume încearcă să țină pasul cu această accelerare a ritmului dezvoltării medicinei digitale adusă de pandemie. Astfel, Uniunea Europeană promovează un standard electronic pentru dosarele medicale ale pacienților.

Asia vine puternic din urmă. Astfel, în august, guvernul indian a anunțat lansarea unui plan pentru construirea identității digitale a pacientului indian, care pune accentul pe interoperabilitatea diverselor sistemele ale furnizorilor de servicii medicale și ale altor actori din sistem (spitale, practici individuale, organizații de asigurări medicale private sau de stat, etc.)

Companiile de tehnologie din jurul lumii sunt, la rândul lor, foarte active în promovarea unor noi aplicații practice ale tehnologiei în domeniul medical.

De exemplu, gigantul Amazon din SUA vrea ca Alexa, asistentul personal digital dezvoltat de companie, să fie capabil să analizeze, cu permisiunea persoanei care îl folosește, cum tușește aceasta, pentru a putea detecta dacă sunt suspiciuni de COVID. Acum câteva luni, în noiembrie, aceeași companie a lansat o farmacie digitală, reprezentând deja un concurent de temut pentru multitudinea de firme farmaceutice, farmacii, intermediari și magazine retail din domeniu.

AliHealth, o divizie a Alibaba, campionul chinez al e-comertului, a cauzat deja o reașezare a pieței vânzărilor de medicamente din China, crescându-și veniturile în perioada aprilie-septembrie 2020 cu 74% față de aceeași perioadă anul trecut, până la 1.1 miliarde de dolari.

Apple are ceasul inteligent și aproape 50.000 de aplicații iphone de sănătate.

În același timp, companiile de tehnologie au început să lucreze mai strâns cu firme din domeniul serviciilor tradiționale de sănătate pentru a îmbunătăți și extinde ofertele pentru profesioniștii din sistemul medical sau pacienți. Astfel, două companii au creat un software de recunoaștere a vocii pentru a permite medicilor să trimită observațiile medicale prin înregistrări audio către alți specialiști.  De asemenea, una din aceste două companii din SUA a creat un parteneriat cu o firmă de taxi pentru a putea oferi pacienților transportul la spital.

O firmă germană din domeniul medicinei digitale lucrează cu un lanț de spitale din SUA pentru a extinde monitorizarea la distanță a pacienților.

Pacienții unui spital din India pot folosi o aplicație pentru a-și reface dozele de medicamente prescrise, a putea face teleconsultații și a primi la distanță diagnosticul.

Există deja câteva țări în care medicina digitală poate fi considerată un succes. Mulți specialiști indică Danemarca ca având unul dintre cele mai dezvoltate sisteme de medicină digitală, realizare la care a contribuit și o strategie națională de mare calitate. Obiectivul ei principal este crearea unei rețele integrate, care să îi cuprindă pe toți actorii din sistem și care să pună pacientul în centru, pacient văzut ca o persoană în sine și nu numai prin diagnosticele înregistrate. Dosarul medical al pacientului, care include și toate medicamentele ce i-au fost prescrise, poate fi accesat de toți clinicienii din țară, ceea ce permite o colaborare eficace între diverși actori din sistemul de asistență medicală și socială, inclusiv unitățile de îngrijire a persoanelor în vârstă.

De asemenea, un alt pilon fundamental al strategiei daneze este încurajarea și echiparea pacientului pentru a putea construi o relație echilibrată cu furnizorii de servicii de sănătate, cu accent special pe educația pentru sănătate și prevenție. Astfel, luând în considerare prognozele privind creșterea semnificativă a numărului de pacienți cu boli cronice în contextul unor resurse financiare și umane care nu pot crește în același ritm, strategia daneză subliniază importanța sprijinirii pacienților pentru a putea juca un rol activ în atingerea unei stări de sănătate mai bune, înțelegându-și datele medicale personale și participând proactiv în procesul terapeutic, ceea ce înseamnă și o schimbare de accent spre prevenție.

Toate acestea sunt principiile unui sistem centrat pe un pacient informat, ce acționează ca partener al profesioniștilor din sistem, un sistem integrat, incluziv și privind spre viitor, însăși esența medicinei digitale. Iată de ce subiectul merită urmărit cu atenție de toți cei care-și doresc oameni mai sănătoși și cheltuieli pentru sănătate investite eficient.

Mirela Mustață, Redactor executiv e-Asistent.ro

Surse de documentare/traducere după:

https://www.economist.com/business/2020/12/02/the-dawn-of-digital-medicine și sursa foto 3)

https://medicalfuturist.com/national-digital-health-strategies-around-the-world/ (și sursa foto 2)

Sursa foto 1: www.resources.cactix.com

Share This Post