Noi modalități de furnizare a serviciilor medicale

Pandemia a declanșat un val fără precedent de inovație în modul în care sunt furnizate serviciile medicale.

Presați de nevoia de a îi ține pe pacienți departe de spitale, medicii și oficialii din multe sisteme de sănătate, precum National Health System (NHS) din Marea Britanie, au regândit modul în care se furnizează serviciile de sănătate. De la îngrijirea la distanță la folosirea tehnologiei sau eliminarea multor bariere dintre sistemele de sănătate și cele de asistența socială, COVID 19 a accelerat schimbarea în zone în care progresul fusese limitat până acum.

Un înalt oficial al NHS a numit adoptarea pe scară largă a îngrijirii la distanță “o schimbare importantă a modelului dominant de practicare a medicinei din ultimii 5000 de ani”.

Înainte de pandemie, 80% dintre consultațiile din sistemul primar erau față în față. Acum acestea sunt mult mai puține și cei care se întâlnesc până la urmă față în față cu medicul de familie trec, în majoritatea lor, printr-un proces de triaj înainte.

Conform lui Shelagh O’riordan, consultant în medicină geriatrică din Marea Britanie, pacienții cred că sistemul de sănătate funcționează ca o bandă rulantă. “Când te simți rău, suni la un număr al serviciilor medicale, care sună apoi la o ambulanță. Echipajul ambulanței îți spune că trebuie să mergi la spital. Te duci la spital. Acolo, dacă ești fragil, s-ar putea să nu te mai întorci.”

Rolul ei, după cum îl vede ea, este să îi ajute pe oameni să nu fie “prinși” de banda rulantă și, chiar și într-o dimineață liniștită de duminică, telefonul ei sună întruna. Majoritatea apelurilor sunt de la asistenți medicali, paramedici sau lucrători ale unor cămine de îngrijire. După o discuție rapidă, fiecare dintre aceștia primește un set de instrucțiuni despre îngrijirea pacienților lor.

Dr O’Riordan a înființat acest serviciu de tratament la domiciliu la începutul pandemiei, în primul rând, din cauza nevoii de a-i ține pe pacienți departe de spitale. Serviciul oferă tratament la domiciliu chiar și pentru afecțiunile acute: diagnosticare, evaluare și administrare a tratamentului și îngrijiri pentru localnicii fragili care vor să evite spitalul.

Operând dintr-un birou de la marginea orașului Ashford, un oraș cu 75 000 de locuitori din comitatul Kent, în circa 6-7 luni, cabinetul tratase mai mult de 2000 de pacienți, o treime dintre aceștia fiind tratați de COVID 19.

În prima etapă a pandemiei, nu fusese capabil să ofere la domiciliu nivelul de tratament și îngrijiri oferit în spital, iar pacienții trebuiseră să meargă la o infirmerie pentru oxigen sau dexametazonă. Acum ambele sunt disponibile pentru tratamentul la domiciliu.

În Marea Britanie, există acum numeroase asemenea practici medicale, de obicei echipe comunitare formate dintr-un consultant de geriatrie, medici specialiști și asistenți de practică avansată.  Acest tip de servicii de tratament la domiciliu face parte dintr-un serviciu mai larg de servicii de urgență. Obiectivul final al acestui tip de servicii este ca pacienții să nu aibă nevoie de internare în spital prin furnizarea de servicii de diagnosticare, evaluare și tratament la domiciliu. Acest serviciu administrează un salon virtual, în care pacienții sunt monitorizați de acel consultant de geriatrie.

O asemenea echipă poate furniza servicii de urgență, bazate pe un tratament individualizat, pentru pacienții în criză, până la 7 zile. Pacienții vor fi văzuți în maximum 2 ore de la momentul în care se adresează serviciului și, dacă e nevoie, pot fi transferați apoi în centre speciale de reabilitare și sprijin comunitar. Pentru ca pacienții să poată folosi un asemenea serviciu, aceștia trebuie să aibă o recomandare din partea medicului lor de familie sau a altui specialist.

Din aceste echipe comunitare pot face parte fizio-terapeuți, specialiști în terapia ocupațională, dieteticieni, asistenți medicali generaliști, asistenți de reabilitare și administratori care contribuie la furnizarea de servicii de reabilitare pentru adulții cu dizabilități neurologice progresive și ne-progresive.

Aceste dizabilități pot include atacuri vasculare cerebrale, traumatisme cerebrale, scleroză multiplă, boala Parkinson sau boli neuro-motorii. Aceste echipe oferă sprijin și pacienților care au suferit atacuri vasculare sau traumatisme cerebrale și au fost externați recent. Echipele acestea lucrează atât cu pacienții, cât și cu familia, pentru a oferi diverse tipuri de terapie, inclusiv managementul oboselii. Dezvoltarea acestor servicii a fost accelerată semnificativ de pandemie.

O altă zonă pe care pandemia a stimulat-o în mod deosebit a fost monitorizarea la distanță. Încă înainte de debutul pandemiei, medicii din nord-vestul Londrei instalaseră un sistem de monitorizare la distanță a pacienților cu diabet cu risc crescut. Când a lovit pandemia, “ținta” a devenit COVID-19. Pacienții cu o condiție serioasă a bolii, dar nu atât de gravă încât să necesite internarea, au primit un pulsoximetru pentru a-și putea monitoriza nivelul oxigenului în sânge și o aplicație în care să treacă rezultatelor acestor măsurători, pe care medicii le urmăreau constant, pentru a putea decide dacă un anumit pacient are nevoie de spitalizare, în funcție de nivelul de oxigen din sânge.

Alte exemple ale noilor modalități de furnizare la distanță a serviciilor medicale vin din Israel, unde Sheba Medical Center colaborează cu TytoCare pentru a dota pacienții, la domiciliu, cu stetoscoape speciale care pot asculta inima pacientului și pot captura imagini ale plămânilor acestora și a le transmite unei echipe medicale care poate apoi interveni în funcție de situație.

În Statele Unite, Zipline, care se specializează în livrarea de provizii medicale spre zonele îndepărtate, a format rapid un parteneriat cu Novant Health din Carolina de Nord pentru a putea trimite provizii medicale și medicamente către spitale cu dronele.

Monitorizarea la distanță a pacienților și livrarea proviziilor medicale cu dronele sunt două frontiere ale unui noi modalități de a furniza servicii medicale.

Pandemia a dat un imbold deosebit acestor evoluții și multe dintre ele sunt așteptate să rămână chiar și odată cu terminarea pandemiei. De exemplu, medicii din nord-vestul Londrei plănuiesc să folosească sistemul de monitorizare la distanță pentru pacienții care se recuperează după atacurile de cord sau bolile pulmonare.

Pe măsură ce pacienții înșiși devin mai confortabili cu folosirea tehnologiei, iar cadrul de reglementare evoluează pentru a face mai ușoară decontarea acestor noi forme de servicii, în principal cele de telemedicină, ne putem aștepta la accelerarea ratei de inovare în acest domeniu, cu potențialul de a construi un sistem de sănătate mai eficace, eficient și echitabil, un obiectiv principal de dezvoltare sustenabilă la nivel global.

Mirela Mustață, Redactor executiv E-asistent 

Surse de documentare

  1. The Economist, Dec 3rd 2020 edition, How covid-19 unleashed the NHS (inclusive sursa foto)
  2. https://www.kentcht.nhs.uk/service/home-treatment-service/
  3. https://www.nextavenue.org/things-they-learned-during-covid-19-that-will-endure/
  4. https://www.weforum.org/agenda/2020/11/healthcare-innovation-covid-coronavirus-pandemic-response-health

Share This Post