Arta de a asculta

„ A vorbi este o necesitate , a asculta este o arta” Seneca

Putem asculta 250 de cuvinte pe minut, vorbi cu o viteză de 130 de cuvinte pe minut şi gândi cu o viteză de 1000-2000 de cuvinte pe minut.  Tocmai de aceea conversatia presupune atentie, concentrare si in timpul in care devenim ascultatori.

Haideti sa facem un exercitiu de imaginatie. Aveti la indemana o casca pentru a asculta muzica. Tocmai a sosit o persoana care doreste sa va povesteasca ce i s-a intamplat. Aveti mai multe posibilitati de a reactiona:

  1. Va puneti casca si nu auziti nimic (non-ascultare).
  2. Avand casca pe urechi, o mai scoateti din cand in cand pentru a  mai auzi cate ceva din poveste (ascultare superficiala).
  3. Renuntati la casca, dar ascultand va vin in minte experiente similare, comparati si va ganditi ca au fost mult mai dificile,sau mai distractive, sau mai…ale dumneavoastra  ( vorbim  asadar de ascultare evaluativa).
  4. Sunteti tot fara casti, dar acum sunteti total implicat in ascultarea mesajului, sunteti atent la cuvintele si nonverbalul interlocutorului, oferiti raspunsuri adecvate, sunteti interesat chiar de sentimentele si emotiile vorbitorului, prin urmare ascultati activ.

Pentru a comunica eficient, un aspect important  al unei conversatii este sa ne dezvoltam abilitatea de a fi ascultatori activi . De ce? Iata cateva beneficii, atat in viata personala cat si profesionala, aduse de ceea ce transmitem interlocutorului:

  • “Sunt interesat de tine ca persoană.”
  • “Cred că ceea ce simţi tu este important.”
  • “Îţi respect gândurile, chiar dacă nu sunt de acord cu ele.”
  • “Sunt sigur că poţi aduce o contribuţie importantă.”
  • “Vreau doar să te înţeleg.”
  • “ Când vorbesc nu aflu nimic nou, când ascult pot să aflu.”
  • “Dorinţa de a coopera, astfel încât oamenii să se  simtă accceptaţi şi aprobaţi.”
  • “Minimizez confuzia şi neînţelegerea, astfel elimin stresul şi tensiunea”
  • “O modalitate de a spune: Eşti important.”

Cum putem fi mai buni in procesul de ascultare activa? Iata cateva chei:

  • concentrare asupra a ceea ce spune vorbitorul;
  • minimizarea barierelor externe;
  • controlul barierelor interne (gânduri, sentimente, judecăţi evaluative, valori, atitudini, trăsături de personalitate, răspunsuri gata pregătite, diferenţe culturale sau de limbă…);
  • raspunsuri adecvate;
  • mentinerea contactului vizual;
  • utilizarea semnalelor de confirmare a perceptiei mesajelor (gesturi, mimica, intrebari);
  • folosirea tehnicilor: parafrazare, clarificare, sumarizare, pentru confirmarea ca mesajul nu a fost doar auzit ci si inteles;
  • manifestarea empatiei, pentru reflectarea continutului dar si a sentimentelor;

Dar si prin parcurgerea urmatorilor pasi:

  1. Ascultă (cuvinte – emoţii – implicaţii)
  2. Întreabă ( foloseşte întrebări deschise: Cum te-ai simţit?… Apoi ce s-a întâmplat?…)
  3. Reflectă (parafrazează, identifică esenţa a ce s-a comunicat, concentrează-te pe rezolvarea de probleme)
  4. Agreează (obţine acordul sau feedback-ul vorbitorului)

Si daca doresti sa afli cat de mult ai reusit sa-ti dezvolti abilitatea de a fi ascultator activ, acorda-ti in urmatoarele trei saptamani calificative de la 1 (total nesatisfacator), pana la 10 (excelent), pentru criteriile trecute in tabel (poti sa implici si un coleg, prieten, pe cineva in care ai incredere ,daca vrei).

nonascultare ascultare superficiala ascultare evaluativa ascultare activa

Toate acestea si pentru ca atunci cand vorbesti, nu afli nimic nou, cand asculti insa, sansele tale sporesc, si desigur siinteligenta ta sociala va creste. Tocmai de aceea, data vitoare cand te vei afla intr-o discutie, aminteste-ti ca poate nu intamplator avem doua urechi si o singura gura.

Succes!

Daniela Magurita
Consultant in dezvoltare personala

Share This Post