Umanismul în medicină și artă, de Ion Zăgreanu, Ed. ProCultura, 2016

Perioada vacanței de vară este, poate, cel mai bun moment pentru această carte. O colecție de eseuri literare, prezentate în ediție bilingvă (română-engleză), scrise de Ioan Zăgreanu, în perioada 1976-1989, bogat ilustrate, ale căror conținut descrie și analizează subiecte medicale variate reprezentate în operele de artă ale unor artiști plastici de renume, români și străini în egală măsură, aflate în muzee de artă, agenții fotografice și de gestionare a drepturilor de autor, colegii de medicină și chirurgie și colecții private din Europa, Rusia, Statele Unite și România.

Ioan Zăgreanu (1921-1995) a fost un reputat medic cardiolog român, profesor universitar, doctor în științe medicale, docent al Institutului de Medicină și Farmacie din Cluj – Napoca și membru corespondent al Societății Franceze de Cardiologie.

Fiecare dintre cele 34 de eseuri ale volumului său analizează, în maniera eseului literar, una sau mai multe opere de artă plastică (picturi, desene, gravuri, sculpturi) în care sunt ilustrate aspecte și detalii legate de boli, simptome sau practici medicale. Dintre acestea se remarcă: aspecte generale ale medicinii reflectate în opere de artă plastică (anatomia, ochiul, maternitatea, asistența medicală, pediatria, cardiologia); simptome și manifestări ale unor boli reprezentate în opere de artă plastică (guta, tuberculoza, malaria, ciuma, vărsatul); practici medicale și tratamente (chirurgia, uroscopia, extracția dinților, alchimia); aspecte sociale (fumatul, alcoolul, insomnia); cazuri celebre (Niccolo Paganini, Bufonul Calabazas).
Observațiile și reflecțiile autorului pornesc de la aspectul medical ilustrat în operele de artă, realizând un adevărat diagnostic laborios al cazului studiat și se extind, pătrunzând în epoca fiecărui subiect și interogându-i multiplele aspecte istorice, sociale, culturale și științifice.

Bine ilustrat, volumul ia forma unei incursiuni ample în istoria artei și a medicinii, din Antichitate până în a doua jumătate a secolului al XX-lea, împletind într-un mod original subiectul artistic cu latura sa științifică.

Share This Post