Ziua Mondială Braille – 4 ianuarie 2022
Viața în perioada pandemiei pentru persoanele cu dizabilități

Luna trecută, cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități, vorbeam despre faptul că, în întreaga lume, un miliard de oameni au în această perioadă provocări și mai mari din cauza dizabilităților lor.

Chiar și în circumstanțe normale, persoanele cu dizabilități au mai puține șanse să aibă acces la asistență medicală, educație, locuri de muncă și să participe la activități în comunitate decât semenii lor. Ei au mai multe riscuri să trăiască în sărăcie, să experimenteze rate mai mari de violență, neglijare și abuz și să fie printre cele mai marginalizate persoane din orice comunitate afectată de criză.

Să ne gândim la o persoană cu deficiențe de vedere. Pentru ea, viața în izolare a pus mai multe probleme în ceea ce privește independența și distanțarea, în special pentru o persoană care se bazează pe folosirea atingerii și simțului tactil pentru a-și comunica nevoile și pentru a accesa informații.

Pandemia a dezvăluit cât de important este să se producă informații esențiale în formate accesibile și celor cu nevoi diferite, inclusiv în Braille și formate sonore. În caz contrar, multe persoane cu dizabilități s-ar putea confrunta cu un risc mai mare de infectare, din cauza lipsei de acces la elemente care să o ghideze pentru a lua măsuri de precauție, a se proteja și a reduce răspândirea virusului.

COVID-19 a subliniat, de asemenea, necesitatea intensificării tuturor activităților legate de accesibilitatea digitală, pentru a asigura incluziunea digitală a tuturor persoanelor, indiferent de nevoile lor.

În timpul pandemiei de COVID-19, o serie de organisme ale ONU au gândit acțiuni și materiale despre acest subiect destinate și persoanelor cu dizabilități, inclusiv informații în Braille. De exemplu, UNICEF a elaborat materiale care sunt disponibile în mai multe limbi și formate accesibile (inclusiv Braille și „ușor de citit”). Ele se găsesc la link ‘COVID-19: Considerations for Children and Adults with Disabilities’ și abordează teme precum accesul la informații, igienă, sănătate, educație, protecția copilului, sănătate mintală și sprijin psihosocial, precum și aspecte relevante privind locul de muncă.

Ce este Braille?

Braille este o reprezentare tactilă a simbolurilor alfabetice și numerice și chiar a simbolurilor muzicale, matematice și științifice, care utilizează șase puncte pentru a reprezenta fiecare literă și număr.

Braille este folosit de către persoanele nevăzătoare și cu deficiențe de vedere pentru a citi aceleași cărți și ziare ca și cele tipărite într-un font vizual. Braille este esențial în contextul educației, al libertății de exprimare și de opinie, precum și al incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilități.

„Braille” a fost numit după creatorul său (Louis Braille, care a trăit în Franța secolului al XIX-lea). Louis Braille a fost un francez care și-a pierdut vederea în copilărie, când s-a rănit accidental în ochi cu o unealtă de găurit a tatălui său.

Înainte de a exista acest sistem, oamenii cu deficiențe de vedere obișnuiau să citească folosind sistemul Haüy. Aceasta folosea litere latine, marcate în relief pe hârtie groasă sau piele. Această metodă nu numai că era complicată, dar permitea oamenilor doar să citească, nu și să scrie. Deficiențele sistemului l-au încurajat pe Braille să caute un sistem mai puțin complicat.

De la vârsta de 10 ani, Braille a petrecut mult timp la Institutul Regal pentru Tineretul Nevăzător din Franța unde a inventat și perfecționat sistemul de puncte în relief care, în cele din urmă, a devenit cunoscut sub numele de Braille.

Braille și-a finalizat munca, dezvoltând un cod bazat pe celule cu șase puncte, gândite astfel încât cu un singur deget persona nevăzătoare să simtă întreaga unitate celulară cu o singură atingere și să se poată deplasa rapid de la o celulă la alta.

În cele din urmă, Braille a ajuns să fie acceptat în întreaga lume ca principală formă de informare scrisă pentru nevăzători.

Din păcate, Braille nu a avut ocazia să vadă cât de utilă a devenit invenția lui. A murit în 1852, cu doi ani înainte ca Institutul Regal să înceapă să predea Braille.

Ajutorul extraordinar  al lui Braille, care a deschis accesul la o întreagă lume pentru nevăzători și persoanele cu deficiențe de vedere, a fost recunoscut și de Adunarea Generală a Națiunilor Unite. În noiembrie 2018, la 4 ianuarie, a fost declarată Ziua Mondială a Braille. Prima Zi Mondială Braille a fost comemorată în anul următor (2019) și a fost celebrată ca o sărbătoare internațională. Data aleasă marchează ziua de naștere a lui Louis Braille.

Ziua Mondială a Braille vorbește oamenilor despre importanța Braille ca mijloc de comunicare, care ajută persoanele nevăzătoare sau cu deficiențe parțiale de vedere să aibă acces la cunoaștere, precum noi toți ceilalți.

În ce măsură însă Braille conferă acces egal persoanelor cu dizabilități de vedere este un subiect poate la fel de important.

Este evident că Braille oferă o cale bună către alfabetizare pentru persoanele cu deficiențe de vedere. Însă multe cercetări arată că studenții cu aceste deficiențe înregistrează, de obicei, rate de alfabetizare mai scăzute decât colegii lor fără deficiențe de vedere.

Un studiu inovator realizat de Universitatea Rice (USA) va încerca să îmbunătățească alfabetizarea Braille prin explorarea întrebărilor despre modul în care este predat. El va cuprinde 1.800 de elevi nevăzători din clasele 1-12 din SUA și Canada și 200 de profesori de Braille.

Unii profesori văd Braille ca pe un cod care permite tipărirea, în timp ce alții îl consideră un sistem de scriere care servește drept cale spre alfabetizare. Cercetarea va examina modul în care viziunea unui instructor asupra sistemului îi afectează pe elevi.

Echipa de cercetători va fi condusă de Robert Englebretson, profesor asociat și președinte de lingvistică la Rice, Simon Fischer-Baum, profesor asistent de științe psihologice la Rice și Cay Holbrook, profesor de educație specială la Universitatea din Columbia Britanică.

Studiul interdisciplinar se va baza pe domeniile de expertiză ale cercetătorilor: structura limbajului, neuroștiința și cititul și orbirea și pedagogia Braille.

Echipa de cercetători consideră că este foarte important să înțeleagă care sunt factorii care influențează modul în care predau profesorii studenților cu deficiențe de vedere (inclusiv care sunt experiențele, convingerile, atitudinile referitoare la Braille și care este înțelegerea lor despre cum funcționează citirea tactilă), pentru că ei pornesc de la ipoteza că există o diferență semnificativă între modul în care citesc studenții cu deficiențe de vedere și modul în care o fac profesorii lor de Braille. Ca urmare, unii instructori cred că Braille este un cod care reprezintă mai degrabă tipărirea decât o cale către alfabetizare.

Studiul va colecta, de asemenea, date de la studenții cu deficiențe de vedere, pentru a încerca să determine modul în care înțelegerea lor despre Braille se leagă de propria lor competență. Cercetarea va analiza, în mod special, relația dintre elevi și profesorii lor de Braille, pentru a vedea cum se potrivesc ipotezele și abilitățile lor.

Cercetătorii cred cu tărie că obținerea unei mai bune înțelegeri a modului în care oamenii citesc Braille va ajuta la remedierea decalajului de predare și învățare a studenților cu deficiențe de vedere față de studenții fără asemenea deficiențe, dându-le cu adevărat șanse egale tuturor.

Mirela Mustață, Redactor executiv E-asistent

Surse de documentare:

  1. World Braille Day | United Nations
  2. World Braille Day 2022: Know history, significance and importance of this day (jagran.com)
  3. Rice study seeks to improve braille literacy  (inclusiv sursa foto)
Share This Post