Proiectarea teoretică a unui model de Cadru de competențe de bază pentru asistenții medicali din oncologie

Mariana Zazu1,2 , Doina Carmen Mazilu1,2, Viorica Nedelcu1,2, Claudia Elena Dobre1,2, Corina Gagiu1,2,3, Daniela Stan1,2,4, Ana Mareș1,5, Florentina Ligia Furtunescu2,6

1OAMGMAMR București; Centrul Român de Cercetare în Îngrijiri de Sănătate: Centru de Excelență JBI; 2 UMFCD Carol Davila; 3Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia”, București; 4Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Prof. Dr. Panait Sârbu”, București; 5Spitalul de Urgență Bagdasar-Arseni, București; 6Institutul Național de Sănătate Publică, București, Romania

Introducere

În contextul practicii avansate, asistenții medicali de oncologie sunt profesioniști cheie care furnizează îngrijiri medicale în comunitate, ambulatoriu, unități medicale pentru pacienți cu afecțiuni acute sau cronice.

La nivel global, este recunoscută necesitatea de formare profesională specifică a asistenților medicali din oncologie. Cu toate acestea, în România, această specializare nu este implementată, îngrijirile medicale fiind furnizate de asistenți medicali generaliști care au învățat la locul de muncă proceduri specifice acestui domeniu clinic. Recent, în 2022 a fost aprobată o astfel de specializare, însă, până în acest moment nu există demersuri concrete în acest sens.

Scopul principal al acestui studiu a fost de a proiecta un Cadru general de competențe pentru asistenții medicali din oncologie, ținând cont de stadiul actual al cunoașterii și de contextul socio-cultural din Romania.

Material și metodă

În noiembrie 2023 a fost efectuată o revizie rapidă a literaturii în principalele baze de date (N-Lex, JBI, Cochrane Library, Medline, CINAHL, SCOPUS) cu scopul de a identifica: (1) principalele norme legislative europene și norme legislative naționale cu privire la profesia de asistent medical, (2) cel mai recent standard ocupațional pentru asistentul medical, (3) cele mai recente Cadre de competență elaborate de principalele asociații profesionale internaționale de oncologie.

Rezultate si discuții

Îmbunătățirea sănătății și bunăstării populației și reducerea inegalității în sănătate” reprezintă Obiectivul global al Organizației Mondiale a Sănătății formulat în Health 2020 Policy Framework. În acest context, prioritatea principală o reprezintă îmbunătățirea capacității profesionale a asistenților medicali și moașelor în vederea îndeplinirii obiectivelor de îngrijire centrată pe persoane, promovarea calității și siguranței, promovarea îngrijirilor bazate pe dovezi și a inovației.

În bazele de date au fost identificate următoarele documente care au stat la baza proiectării Cadrului național de competențe de bază pentru asistenții medicali din oncologie: (1) Ordinul 144 din 2008 de exercitare a profesiei de asistent medical generalist, moașă și asistent medical in Romania, (2) Standardul ocupațional al Asistentului medical generalist (2008), (3) Ordinul ministrului sănătății 1.775 din 2020 pentru aprobarea Normelor de organizare și desfășurare a programelor de specializare, (4) Health 2020 policy framework – Organizația Mondială a Sănătății, (5) Practice Standards and Competencies for the Specialized Oncology Nurse – Canadian Association of Nurses In Oncology, (6) Cancer Nursing Education Framework – The European Oncology Nursing Society (EONS), (7) Masterclass in Oncology Nursing – European School of Oncology-European Oncology Nursing Society, (8) Core Curriculum for Oncology Nursing – Oncology Nursing Society, and (9) Career Pathway and Education Framework for Cancer Nursing – Royal College of Nursing.

Concluzii

Efortul de a dezvolta competențele asistenților medicali din oncologie cuprinde proiectarea unui cadru de competențe și derularea mai multor focus grupuri la nivel național cu participarea asistenților medicali din oncologie.

Cuvinte cheie: Formarea profesională a asistenților medicali din oncologie, cadru de competențe de bază, asociații de asistență medicală oncologică, context de asistență medicală, Health 2020, reglementări legislative, standarde profesionale

Bibliografie selectivă

  1. An Bord Atranais (2005) Requirements and Standards for Nurse Registration Education Programmes, 3rd edn. An Bord Altranais, Dublin
  2. College of Nursing Ontario (1999) http://www.cno.org/Global/docs/reg/41037_EntryToPracitic_final.pdf
  3. Corner J. (2002) Nurses’ experiences of cancer. European Journal of Cancer Care 11,193-9.
  4. Department of Health UK (2000a) The NHS Cancer Plan. A Plan for Investment, a Plan for Reform. Department of Health, London
  5. Drury A, Sulosaari V, Sharp L, Ullgren H, de Munter J, Oldenmenger W. The future of cancer nursing in Europe: Addressing professional issues in education, research, policy and practice. European Journal of Oncology Nursing. 2023 Apr 1;63:102271.
  6. World Health Organization. European strategic directions for strengthening nursing and midwifery towards Health 2020 goals. World Health Organization. Regional Office for Europe; 2015.
  7. International Agency for Research on Cancer. WHO, 2020.
  8. The EONS Cancer Nursing Education Framework. 2022; https://cancernurse.eu/wp-content/uploads/2021/07/EONSCancerNursingFramework2018-1.pdf
  9. Ulgren H. 2018. Does the EONS Cancer Nursing Education Framework, mirror Swedish Cancer Nurses competences? -A Delphi analysis
Share This Post