Rolul educației sexuale pentru promovarea sănătății generale și a sănătății reproducerii

România se găsește printre cele câteva țări din zona europeană și central asiatică cu rate de vârf ale fertilității în rândul adolescenților, alături de Bulgaria, Georgia, Kyrgystan și Tadjikistan.

Acesta este un fenomen nedorit, deoarece sarcina și nașterea timpurie pot avea consecințe grave asupra sănătății, reprezentând, la nivel mondial, a doua cauză de deces pentru fetele cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani.

De exemplu, unul dintre motivele specifice este că, în fiecare an, aproximativ 3 milioane de fete cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani sunt supuse unor avorturi nesigure, iar acestea duc la până la 20 % din totalul deceselor din timpul sarcinii în mai multe țări din Europa și Asia Centrală.

În același timp, bebelușii născuți de mame adolescente au un risc substanțial mai mare de a muri decât cei născuți de mame cu vârste cuprinse între 20 și 24 de ani. De asemenea, bebelușii născuți de mame adolescente sunt mai expuși riscului de a avea o greutate mică la naștere, care prezintă riscuri de sănătate pe termen lung.

Tocmai de aceea este foarte important să reducem rata fertilității data de sarcinile nedorite în rândul mamelor adolescente. În acest sens, există dovezi convingătoare care leagă introducerea educatiei sexuale holistice (CSE – comprehensive sexual education, în engleză) de o reducere semnificativă a Infecțiilor cu Transmitere Sexuală (ITS), inclusiv a HIV, în mai multe țări europene.  

Educația sexuală holistică este o abordare cuprinzătoare a educației sexuale, care acoperă aspectele sale cognitive, sociale, emoționale, interactive și fizice și nu doar dimensiunea biologică tradițional asociată educației sexuale.

Cercetările pe această temă arată că educația trebuie să înceapă într-un stadiu destul de timpuriu, perioada cea mai potrivită fiind considerată debutul adolescenței, chiar înainte ca adolescenții să dezvolte comportamente de risc.

Adolescența este momentul în care mulți tineri încep să își exploreze sexualitatea, să dezvolte relații intime cu alte persoane și să inițieze activități sexuale. Poate fi, de asemenea, o perioadă de asumare a riscurilor, inclusiv la presiunea din partea anturajului.

Prin urmare, adolescența este o perioadă critică pentru dezvoltarea unor comportamente sănătoase în ceea ce privește sănătatea sexuală și reproductivă. Odată ajunși în această etapă de debut al adolescenței, mulți tineri nu dispun de informațiile, de accesul la contracepție sau de competențele de care au nevoie pentru a-și proteja sănătatea sexuală și reproductivă.

Școala poate fi și ar trebui să devină locul potrivit pentru o educație sexuală sistematică.

Există o serie de studii care indică faptul că adolescenții preferă educația școlară și pe profesorii lor ca fiind cea mai bună sursă pentru a primi educație sexuală.

Referințe din multe țări arată importanța și eficiența programelor școlare care conțin programa de educație sexuală pentru promovarea sănătății sexuale a adolescenților.

În majoritatea țărilor dezvoltate, necesitatea unei educații sexuale adecvate și informative în școlile medii și licee este recunoscută drept o componentă importantă pentru promovarea comportamentelor sigure și prevenirea ITS, inclusiv a HIV, precum și a sarcinilor nedorite.

Astfel, în Finlanda, educația sexuală a fost asociată cu o reducere a ratelor de ITS. În Estonia, începând cu anul 2000, s-a înregistrat o îmbunătățire semnificativă a indicatorilor de sănătate sexuală a tinerilor, inclusiv scăderi abrupte ale infecțiilor cu ITS și HIV și rate mai mici ale avorturilor și ale nașterilor în rândul adolescenților. Un studiu UNESCO din 2010 a concluzionat că îmbunătățirile în ceea ce privește rezultatele în materie de sănătate a tinerilor începând cu 2001 se datorează probabil educatiei sexuale în combinație cu furnizarea de servicii de sănătate sexuală adaptate nevoilor tinerilor.

În colaborare cu United Nations Population Fund (UNFPA), Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și centre cu care OMS colaborează, precum Federal Centre for Health Education (Germania), au elaborat o serie de fișe informative care prezintă dovezile și exemplele de bune practici privind beneficiile educației sexuale în ceea ce privește diverse subiecte legate de sănătate, dezvoltare și tineret.

Un aspect important legat de educația sexuală holistică este că aceasta poate reduce numărul de tineri care fac sex la o vârstă foarte fragedă („early-starters”) și poate reduce comportamentul sexual cu risc ridicat. Un studiu realizat în Kenya, cu peste 6 000 de elevi, a arătat că educația sexuală a redus numărul tinerilor care fac sex la o vârstă foarte fragedă și, odată ce au devenit activi din punct de vedere sexual, a dus la creșterea utilizării prezervativului de către aceștia.

Studiile din Țările de Jos (Olanda) și Germania, care au programe de educație sexuală bine stabilite de ceva vreme, arată că tinerii au considerat că este mai bine să amâne începerea vieții sexuale, începand la o vârstă mai târzie decât colegii lor din țările care nu au participat la programe de educație sexuală.

Programa de educație sexuală holistică sporește cunoștințele tinerilor și promovează atitudini pozitive în ceea ce privește sănătatea sexuală și reproductivă. Aproape toate programele studiate în cadrul unei cercetări UNESCO din 2016 au demonstrat că educația sexuală crește cunoștințele despre diferite aspecte ale sexualității și despre riscurile asociate cu sexul neprotejat în ceea ce privește sarcinile nedorite și ITS, inclusiv HIV.

O analiză a 64 de studii (inclusiv din Federația Rusă), la care au participat peste 87.000 de tineri, a confirmat impactul pozitiv al educației sexuale în școli asupra utilizării sporite și eficiente a contracepției (inclusiv a prezervativului) în timpul ultimului raport sexual, asupra reducerii comportamentului sexual cu risc ridicat și asupra reducerii sexului neprotejat.

Țările cu programe de educatie sexuală bine dezvoltate, cum ar fi Țările de Jos și Elveția, au cele mai mici procente de tineri care încep activitatea sexuală până la vârsta de 15 ani – 15 %, în comparație, de exemplu, cu un nivel ridicat de 30 % în țări fără programe de educație sexuală sau cu programe sub-dezvoltate.

De asemenea, educația sexuală holistică este eficientă și în reducerea sarcinilor timpurii și neintenționate.

Mai multe analize și studii efectuate în Europa, Statele Unite, Nigeria și Mexic confirmă faptul că ea contribuie la prevenirea sarcinilor neintenționate în rândul adolescentelor prin oferirea de cunoștințe, abilități de viață și informații privind opțiunile contraceptive.

Atât Estonia, cât și Finlanda, demonstrează o corelație puternică între introducerea programelor de educație sexuală obligatorii în școli, oferite în combinație cu dezvoltarea și extinderea serviciilor de sănătate sexuală adaptate tinerilor, și reducerea semnificativă a ratelor de sarcini neintenționate. Astfel, în Estonia, s-a demonstrat că furnizarea de educație sexuală în școli împreună cu vizitarea de către adolescenți a unei clinici de planning sexual a crescut utilizarea efectivă a contracepției în rândul femeilor tinere cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani și a contribuit la reducerea numărului de sarcini nedorite.

Spre deosebire de educația sexuală, abordările bazate pe abstinență nu s-au dovedit la fel de eficiente în ceea ce privește întârzierea inițierii sexuale, reducerea frecvenței sexelor sau a numărului de parteneri sexuali.

Impactul educației sexuale holistice poate fi amplificat dacă politicile publice promovează și campanii naționale pentru o activitate sexuală mai sigură, accesul la contracepție fiabilă, accesibilă și acceptabilă, servicii prietenoase cu tinerii și un mediu favorabil pentru sănătatea sexuală și reproductivă a acestora.

Programele de educație sexuală sunt o investiție în generația tânără, cu beneficii clare pe termen scurt, mediu și lung, inclusiv în ceea ce privește costurile mai mici ale asistenței medicale și sociale.

Pe lângă îmbunătățirea rezultatelor în materie de sănătate și drepturi sexuale și reproductive, competențele de viață dezvoltate prin intermediul acestor programe, precum comunicarea, asertivitatea, reflecția critică, responsabilitatea sau încrederea în sine – contribuie la dezvoltarea și bunăstarea tinerilor în toate privințele.

Mirela Mustață, Redactor executiv E-asistent

Surse de documentare:

  1. https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-in-sexuality-education/
  2. COMPREHENSIVE SEXUALITY EDUCATION – FACTSHEET SERIES – dezvoltate de Federal Centre for Health Education (Germania)– OMS (WHO) Collaborating Center, United Nations Population Fund (UNFPA), Regional Office for Eastern Europe and Central Asia si OMS Regiunea Europa, 2020
  3. (9) (PDF) Greek students’ knowledge and sources of information regarding sex education | petros galanis – Academia.edu
  4. Sursa foto: Emma Bryce: What is HPV and how can you protect yourself from it? | TED Talk
Share This Post